La facturació del comerç electrònic a Espanya va aconseguir el 2019 un total de 48.826 milions d'euros, la qual cosa suposa el 24,4% més que els 39.243 milions d'euros que va ingressar l'any precedent, segons les últimes dades de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), que apunta que aquestes xifres reflecteixen la situació del mercat abans de l'Estat d'alarma provocat per la pandèmia de la covid-19.

Aquesta dada arriba després que en el quart trimestre de l'any passat les vendes del comerç electrònic ascendissin fins als 13.365 milions d'euros, el 23,5% més que els 10.820 milions d'euros dels tres últims mesos del 2018 i el 7% més que els 12.493 milions d'euros del tercer trimestre.

Per sectors, les indústries amb més ingressos en el quart trimestre del 2019 han estat les agències de viatges i operadors turístics, amb el 12,5% de la facturació total; les peces de vestir, amb el 7,1%, i el transport aeri, amb el 6,5%. D'altra banda, el nombre de transaccions registrades va aconseguir els tres últims mesos de l'any passat els 242,6 milions d'operacions, la qual cosa representa una pujada del 17,9% respecte als 205,8 milions del mateix període de l'any anterior. En aquest context, el transport terrestre de viatgers lidera el rànquing per compravendes amb el 6,4%, seguit dels jocs d'atzar i apostes i els grans magatzems, amb el 6,3% i un 5,9%, respectivament.

Quant a la segmentació geogràfica, les pàgines web de comerç electrònic a Espanya van acumular el 48,7% dels ingressos en el quart trimestre del 2019, dels quals el 18% són procedents de l'exterior, mentre que el 51,2% restant corresponia a compres amb origen a Espanya a webs en l'exterior.

En aquest context, el saldo net exterior, la diferència entre el que es compra des de l'estranger a llocs webs espanyols i el que es compra des d'Espanya a l'estranger, va llançar un dèficit de 4.441 milions d'euros en els tres últims mesos de l'any passat.

En aquest sentit, la CNMC afegeix que, per nombre de transaccions, el 41,0% de les compravendes es registren en webs espanyoles i el 58,9% en webs de l'estranger.

En concret, el volum de negoci de les transaccions amb origen a Espanya cap a l'exterior va ser de 6.848 milions d'euros, el 24,7% més, mentre que les vendes des de webs espanyols cap a l'exterior van aconseguir una facturació de 2.407 milions d'euros, el 36,4% més.

Així mateix, les dades de la CNMC recullen el que el 95,7% de les compres des d'Espanya cap a l'exterior es dirigeixen a la Unió Europea, seguida dels Estats Units (1,8%). Les peces de vestir (8,5%), el transport aeri (8,3%) i els hotels i allotjaments similars (5,1%) són els sectors més demanats.

En el cas de les compres fetes a Espanya des de l'exterior, el 63,9% prové de la UE, mentre que el 12,7% procedeix de la regió que engloba Europa Central, Orient Mitjà i Àfrica (CEMEA) i el 10,5% ve d'Àsia-Pacífic. Les àrees d'activitat relacionades amb el sector turístic (que agrupa les agències de viatges, transport aeri, transport terrestre, lloguer d'automòbils i els hotels) acaparen el 61% de les compres.

D'altra banda, els ingressos de comerç electrònic dins d'Espanya van augmentar el 15,3% interanual en el període comprès entre octubre i desembre, fins als 4.110 milions d'euros. El sector turístic suposa el 21,4% de la facturació dins d'Espanya, seguit dels espectacles artístics, esportius i recreatius (7,1%).