L’encariment de les matèries primeres i del transport, particularment des del sud-est asiàtic, entre d’altres factors, han elevat els costos dels fabricants de joguines fins a un 40%, la qual cosa els fa preveure un «inevitable» increment dels preus de venda al públic.

Així ho calcula l’Associació Espanyola de Fabricants de Joguines (AEFJ), el responsable de Promoció Exterior de la qual, Oliver Giner, diu que fins al juliol les empreses del sector han suportat una pujada mitjana en els costos variables d’entre el 20% i el 40%. «La joguina està patint els mateixos problemes» que la resta dels sectors, explica Giner, si bé adverteix que els fabricants de joguines a Espanya «han intentat anticipar-se» a aquests problemes, perquè en fabricar-se a l’estiu «ja s’han proveït de matèries primeres».

Sobre el repunt del preu de les matèries primeres per fabricar joguines, l’AEFJ posa com a exemples alguns dels polímers que han doblat el seu preu (100% més); el pwc (35% més); els polièsters (90%) i poliamides (45%); els tubs de ferro per a tricicles o bicicletes (30%) o el cartó (25%).

Respecte al transport marítim d’aquestes matèries, el sector està pagant des dels principals ports del sud-est asiàtic al de València un 400% més que fa un any per un contenidor dels anomenats grans (40 peus). Segons les dades de la patronal, per un contenidor dels de major grandària carregada es pagava 3.000 dòlars el 2020, mentre que ara el preu s’ha disparat fins als 15.000 dòlars de mitjana.

Els retards en la cadena de subministrament han estat quantificats pel sector en aproximadament el doble, des de les 4 o 5 setmanes que trigava a arribar una comanda des de la Xina a Espanya l’estiu passat fins a les actuals 9 o 10 setmanes.

iner posa l’accent que aquesta problemàtica, a la qual s’ha sumat l’elevat preu de l’energia a Espanya, «ha provocat la tempesta perfecta» en el sector.

Sobre si aquesta situació repercutirà en els preus, sobretot amb vista a la campanya de Nadal, Giner comenta que «dependrà de cada empresa», però assegura que els catàlegs «estaran disponibles i a l’abast del consumidor».