Segueix-nos a les xarxes socials:

Les converses dels maquinistes seran clau per aclarir el xoc de trens

Mossos, Renfe i Adif han iniciat la investigació que ha d'aclarir per què un tren va circular 7 quilòmetres per la via equivocada sense que ningú ho impedís

Les converses dels maquinistes seran clau per aclarir el xoc de trensOscar Bayona

Les converses dels maquinistes amb el centre de control ferroviari i les dades tècniques enregistrades per les «caixes negres» dels dos combois de la Renfe que van xocar frontalment divendres a Castellgalí seran determinants per saber exactament les causes de l'accident. El sinistre va causar la mort d'una maquinista, una jove de 26 anys d'Andalusia que feia pocs mesos que treballava a Renfe, i un centenar de ferits. Tres d'ells continuaven ahir ingressats en estat greu. Les converses dels maquinistes amb el centre de control queden enregistrades, però ahir Adif no va voler donar-ne detalls a aquest diari «per seguretat interna» i perquè «hi ha una investigació oberta».

L'altra clau de la investigació és aclarir per què un dels dos trens, el que anava en direcció a Barcelona procedent de Lleida, anava per la via equivocada i per què ho va poder fer durant 7 quilòmetres. El tren regional de Lleida va agafar la via incor-recta a Manresa, una maniobra que en teoria es fa automàticament. Va circular durant 7 quilòmetres per la via de l'esquerra en lloc de fer-ho per la de la dreta com és habitual, i no hauria advertit que els senyals ferroviaris no coincidien amb la via en la qual circulava.

Una testimoni que anava al comboi, Marta Armengol, ha explicat a Regió7 que el tren accelerava i desaccelerava de cop, i que feia sonar el xiulet contínuament. «L'últim abans de la topada va ser més llarg».

Agents de la policia científica dels Mossos d'Esquadra van començar ahir a primera hora les investigacions per determinar les causes de l'accident. Van fer una primera inspecció que continuarà avui, segons van explicar fonts de la policia catalana. També han començat a prendre declaracions a testimonis. Un d'ells serà el maquinista del tren Lleida-Barcelona. Va resultar ferit però ahir mateix va rebre l'alta. Un cop els Mossos es van retirar del lloc dels fets, operaris d'Adif i Renfe van començar els treballs previs per poder retirar els dos combois.

El ministre de Foment, José Luis Ábalos, no va descartar ahir, durant una visita que va fer a Barcelona, que l'accident fos a causa «d'un encadenament d'errades humanes». Va descartar que el xoc frontal de trens fos degut a la falta d'inversions de l'Estat a Rodalies. Va reconèixer, però, que cal modernitzar la xarxa ferroviària.

En canvi, el conseller de Territori, Damià Calvet, va recordar que és el segon accident mortal que hi ha en poc temps a la mateixa línia en un tram de 10 quilòmetres, cosa que mostra «el dèficit històric de finançament de l'Estat espanyol per a les infraestructures de Catalunya».

Alcaldes i representants comarcals del Bages van exigir ahir «una injecció econòmica» per millorar l'R4. Van considerar que ha crescut la «preocupació» i «l'angoixa» dels usuaris per les condicions d'aquesta línia ferroviària.

Prem per veure més contingut per a tu