L'augment de la població previst per al 2050 ha portat l'Associació Mundial per a l'Aigua a plantejar la necessitat de fomentar una "nova cultura de l'aigua" per tal d'aconseguir que el consumidor conegui la quantitat de litres que s'utilitzen en cada procés de producció i es decanti per productes locals.

Aquest és un dels últims desafiaments que l'Associació Mundial per a l'Aigua, una xarxa que aglutina 2.800 organitzacions en 167 països, ha inclòs en la seva estratègia i que fins ara havia "escapat" dels programes de cooperació internacional, ha explicat a Efe el codirector de l'organisme, Rudolph Cleveringa.

"Fins ara s'havia centrat més l'atenció en la producció, però el canvi en els hàbits del consumidor final podria ser també part de la solució a la crisi de l'aigua", ha assenyalat, amb motiu de la Conferència Anual de l'ONU celebrada a Saragossa amb 300 experts. De fet, es preveu que el 2050 la població augmenti fins als 9.000 milions d'habitants i amb ella la demanda d'aliments, al voltant d'un 60%, en cas de continuar amb les tendències i costums actuals.

Per exemple, "en molts països hi ha un alt percentatge de joves aturats, però també hi ha una joventut amb un enorme poder adquisitiu que està determinant les tendències de consum" i als quals s'hauria d'informar de les repercussions que això comporta, ha dit.

Qualsevol procés de producció convencional, ja sigui alimentària, tèxtil o d'oci, requereix "litres i litres d'aigua", en un moment, a més, en què el consumidor es decanta per estàndards de més qualitat, com l'anomenada slow food, que necessita encara més quantitat d'aquest recurs hídric.

A això se suma que un terç dels aliments processats no arriben al seu destí "nutricional", sinó que es tiren directament "a les escombraries" o es perden en el procés de producció, alhora que 870 milions de persones pateixen fam crònica al món, ha comentat.

Per tant, informar el consumidor de la quantitat d'aigua que requereix cadascuna de les coses que utilitza en el seu dia a dia per fomentar un consum "responsable" és un dels reptes per evitar la crisi de l'aigua, ha apuntat.

Per això, Clevelinga ha indicat que una de les propostes és consumir aliments produïts en l'entorn, per evitar gastar l'aigua necessària per al seu transport, i ha assenyalat que, encara que no existeix el "aliment quilòmetre zero", el consumidor informat es pot decantar pel més proper.

Ha explicat que, per exemple, a la Xina s'ha promogut el consum de la patata, perquè necessita menys aigua que l'arròs.

Un altre dels grans reptes plantejats per l'Associació Mundial de l'Aigua és la gestió de les catàstrofes naturals, tant els desastres provocats per inundacions com per sequera extrema.