Porten bates blanques i van amunt i avall pels passadissos dels centres mèdics de la Fundació Althaia de Manresa. Es diferencien de la resta de professionals de la salut perquè tenen entre 18 i 19 anys i porten un brodat amb les sigles UIC a la bata que els identifica com a estudiants. Fa dos mesos que han començat la carrera a la Universitat Internacional de Catalunya (UIC), i, des de final d’octubre, ja estan palpant en què consisteix i què representa ser metge.

Amb aquesta primera presa de contacte d’estudiants de la UIC amb la Fundació Althaia es materialitza l’acord que es va signar el 18 de gener passat. Aquest acord de col·laboració estableix que uns 80 estudiants de la flamant facultat de Medicina de la UIC (que ha començat a impartir Medicina aquest curs al campus de Sant Cugat del Vallès) duran a terme pràctiques aquest curs. Les pràctiques s’ampliaran a mesura que avancin els cursos, es faran, un cop hagi conclòs el cicle, durant el primer, el tercer, el quart, el cinquè i el sisè curs.

Aquests 80 alumnes de primer curs només representen el primer pas d’un projecte molt més ambiciós: es preveu que, a mesura que avancin els anys, tots els cursos de medicina, exceptuant segon, facin pràctiques en centres d’Althaia.

Pels trets del pla d’estudis que ha preparat la UIC, les estades que estan fent els alumnes de primer curs en centres mèdics de Manresa són poc semblants a les que es poden fer des d’altres universitats. En aquest cas, les estades són part de l’assignatura Immersió en el Món de la Medicina, i, segons va explicar ahir el director responsable de docència d’Althaia, el doctor Joan Bosch. es busca que els estudiants «tinguin una visió el màxim d’àmplia del sistema sanitari, des de la perspectiva del mateix sistema».

Per aconseguir que aquesta visió de la realitat del sistema sanitari sigui completa, els estudiants fan pràctiques en diferents àrees: en un centre d’atenció primària (que és el primer graó de la xarxa assistencial manresana i és el primer contacte entre els pacients i els professionals de la sanitat); a urgències; a hospitalització; i en una àrea d’assistència d’atenció a la dependència (branca sociosanitària). En totes quatre àrees, l’estudiant de medicina pot seguir d’una manera completa el procés del sistema sanitari: des de quan des d’admissions el pacient arriba al centre mèdic, passant per la sala d’espera, fins que s’avisa el pacient, passa a la consulta d’un infermer i assisteix a la visita mèdica. Amb aquesta visió real i completa de les quatre àrees, els estudiants poden comparar allò que han vist i viscut amb les classes teòriques. Bosch va assenyalar que en aquest tipus de pràctiques «no es busca que els estudiants facin de metges, sinó que observin el procés en la seva globalitat».

Aquest mètode en les estades respon a la voluntat, tal com va explicar ahir Joan Bosch, «de crear un perfil de metge que tingui, d’una banda, un nucli central de coneixements bàsics i tècnics consistents; i, de l’altra, que sigui capaç d’acompanyar el pacient segons les seves necessitats al llarg de la seva vida». Segons va descriure Bosch, els metges que sortiran de la UIC, «a banda de tenir uns bons coneixements, han de saber atendre la persona que té la malaltia».

El projecte preveu que d’una manera progressiva els estudiants de la UIC continuïn fent les pràctiques en centres de la Fundació Altahia. Actualment s’està dissenyant el pla per distribuir els estudiants, ja que, en teoria, en un període d’entre 4 i 5 anys, a Manresa hi haurà alumnes en pràctiques de primer, tercer, quart, cinquè i sisè curs, a més a més dels provinents de possibles postgraus.