La de dissabte a la tarda serà la 50a edició de la cavalcada dels Reis a Manresa en què Accessoris Manresa hi col·labora de manera desinteressada aportant entre 15 i 20 vehicles (enguany, 17) per arrossegar les carrosses, i formant part de la comitiva. Pere Sala va iniciar aquesta tradició, que han continuat el seu fill, Jordi, i la seva néta, Anna. Són tres de les quatre generacions de l'empresa manresana fundada per Manuel Sala el 1946. Com cada any, els dies previs a la cavalcada se'ls gira feina. Cal preparar els vehicles. Per sort, fa notar Pere Sala, de gent per conduir els cotxes no els en falta. Hi ha llista d'espera!

A Pere Sala encara ara se li il·luminen els ulls en recordar l'experiència, l'any 1984, de ser un dels tres grans protagonistes de la vetllada. Assegura que és una de les millors sensacions que ha viscut i que veure l'expressió en els ulls dels infants no té preu. És aquest idèntic esperit el que el va animar a dir que sí quan li van demanar que col·laborés en la cavalcada l'any que van canviar les potes dels cavalls per rodes dels cotxes. Ell fins i tot hi havia vist camells, a la cavalcada de Manresa.

Land Rover, Suzuki, Discovery, Range Rover, Free Lander. Els cotxes aportats sempre han estat models que "faci la sensació que vénen de molt lluny". Sala recorda algunes, poques, edicions en què altres col·laboradors van participar en la comitiva amb utilitaris. No va durar perquè més aviat semblava un anunci publicitari...

D'"Oriente" a "Orient"

Fins als anys 70 les carrosses es muntaven en els mateixos Land Rover, la qual cosa comportava una feina extra important perquè s'havia de construir l'estructura de fusta al damunt. El cotxe era irrecognoscible i darrere seu n'hi anaven quatre o cinc més; alguns portaven els armats i altres carregaven bicicletes i caixes de fusta que de ben segur que feien volar la imaginació dels més petits quan passaven pel seu costat. En adhesius enganxats als laterals hi posava "Oriente" i, més endavant, "Orient" o bé "Land Rover Santana al servicio de SSMM los Reyes Magos de Oriente". Posteriorment, cap a la dècada dels 80, el sistema va variar. Les carrosses anaven enganxades als jeeps en forma de remolc, sistema que s'ha mantingut. Significa que tots els cotxes han de dur instal·lat un enganxall. Sala comenta que quan s'acabava la cavalcada hi havia vehicles que es desplaçaven per col·laborar amb altres cavalcades, com la de Navarcles i la d'alguns barris de Manresa. Per a més inri, l'endemà l'empresa acostuma a participar en la Fira de Reis de Montclar, amb la qual cosa, sobretot quan s'hi muntava la carrossa al damunt, calia treballar de valent perquè els vehicles recuperessin l'aspecte originari abans d'exposar-los.

Punxada al Passeig

Com a anècdota, explica la del Land Rover que va patir una punxada durant una cavalcada. No hi va haver cap altre remei que deixar-lo allà, a l'alçada del quiosc del Quimet, al Passeig, i els armats que duia van continuar a peu. Ressalta que en la crònica periodística de l'endemà es va esmentar l'accident dient que no era res de l'altre món considerant que els Reis arribaven de molt lluny i era lògic que els pneumàtics estiguessin perjudicats.

La piscina municipal, amb parada a Casa Caritat per fer l'adoració que ara es fa a la plaça Major; la Pujada Roja, el col·legi Bages i l'estació d'autobusos han estat alguns dels punts de sortida de la cercavila de Ses Majestats. Sala, igual que Rafa Ávila, actual cap de postvendes de l'empresa, que ha portat un vehicle per a la cavalcada des de fa més de 40 anys (en total, calcula Sala, ho deuen haver fet més de 200 persones), apunta que un dels moments del recorregut que els amoïnava més (no pas ara que és un tema que es cuida especialment amb tanques i voluntaris que ho vetllen) era quan la comitiva passava pels carrers Nou, Born i Sant Miquel. Quan tiraven els caramels, la quitxalla es llançava literalment a terra per recollir-los, i com que els vehicles portaven una mena de faldons sempre patien que no hi hagués cap accident que, per sort, no es va produir mai. A més a més, es va canviar la ruta per evitar aquests vials i problema resolt. Esmenta, també, l'any que hi va haver una nevada i va quedar demostrada la competència dels vehicles baixant pel Pòpul sense cap problema.

Sala utilitza la paraula "satisfacció" per resumir aquesta col·laboració. Satisfacció i una manera de fer "manresanisme" que l'enorgulleix, igual que el fet de saber que, darrere seu, el seu fill i la seva néta han volgut donar continuïtat a aquesta tradició de posar rodes a Melcior, Gaspar i Baltasar.