Mancaven les signatures i, aquest migdia, les han rubricat l'Ajuntament de Manresa, la Generalitat i FGC. L'objectiu: tenir enllestit en un any i mig el document que ha de permetre millorar la relació amb la trama urbana de la capital del Bages dels FGC. En total, afecta un àmbit de 90.500 metres quadrats.

L'acte ha anat a càrrec de alcalde de Manresa; Valentí Junyent; el secretari d'Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font; el president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, Enric Ticó, i el director general d'Ordenació del Territori i Urbanisme i la Generalitat, Agustí Serra. Hi ha assistit, també, el regidor de Planejament i Projectes Urbans de l'Ajuntament de Manresa, Marc Aloy.

A partir d'avui, un cop signat el protocol, que s'ha fet amb la presència dels mitjans locals al despatx d'alcaldia de la casa consistorial, les tres parts disposen de divuit mesos per enllestir l'estudi de la millora de la integració de les línies de ferrocarril a la capital del Bages i, també, al Pla de Bages. Aquets migdia, però, no s'ha parlat ni de pressupost ni de cap projecte o plantejament de base per aconseguir-ho. El que sí que han destacat l'alcalde Junyent i el secretari d'Infraestructures és el valor que té aquesta suma d'esforços per arribar a bon port en un tema cabdal per a la ciutat i que fa dècades que s'arrossega, però que cap govern català ni local no ha sabut resoldre.

Solucionar una fractura urbana endèmica

La línia dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, a la part central de la ciutat, esdevé una fractura urbana que genera dificultats de comunicació entre ambdós costats de la línia. És el cas del coll d´ampolla de l´avinguda de la Font del Gat, que no pot arribar correctament a connectar-se amb la plaça Onze de Setembre, o la deficient solució del carrer de la Indústria, entre els carrers Sant Antoni Maria Claret i Creu Guixera, on passa soterrat a través d´un túnel que s´inunda cada vegada que plou amb intensitat.

A més a més, una bona part de la zona de Manresa Alta és ocupada com a espai d´emmagatzematge i transferència de mercaderies, i té, també, les funcions d´aparcament de combois. Unes activitats que consumeixen un gran espai i que podrien realitzar-se fora de l´àmbit urbà.

Per altra banda, l´estació d´autobusos té una ubicació complexa. És força cèntrica però no disposa d´uns bons accessos a banda que també fa de cotxera i, per tant, també consumeix molt espai.

90.500 metres quadrats de superfície

La ciutat és conscient que aquests dèficits s´han de poder resoldre i és per aquest motiu que, els últims 15 anys s´han fet diverses propostes per tal de millorar la integració de la línia de FGC a la ciutat i transformar tot l´entorn de Manresa Alta, un àmbit de 90.500 metres quadrats de superfície. Cap d´aquests projectes, però, s´ha arribat mai a dur a terme i, per tant, la ciutat continua tenint uns dèficits per resoldre.

Amb la signatura d´aquest protocol conjunt es posen les bases per a la millora de la integració tant del traçat ferroviari de la ciutat com el del Pla de Bages.

Millorar la integració del traçat ferroviari a la ciutat

Pel que fa a la integració del traçat ferroviari a la ciutat, els objectius particulars de la col·laboració, es concentraran en els aspectes següents:

a) Possibilitar la correcta prolongació del carrer de la Font del Gat fins a la plaça 11 de Setembre.

b) Possibilitar la millora del perfil i de la seva integració de l´actual carrer Indústria, entre el carrer de Sant Antoni Maria Claret i el carrer dela Creu Guixera.

c) Possibilitar la millora de l´accessibilitat i integració urbana de l´actual estació d´Autobusos-FGC.

d) No condicionar alternatives futures d´interconnexió FGC-Renfe dins dels diferents models possibles.

e) Avaluar els costos derivats de la proposta d´integració urbana.

f) Analitzar l´ operació des del punt de vista de la rendibilitat econòmica i social.

g) Estudiar l´establiment d´ un sistema de finançament en base als estudis de costos i de rendibilitat econòmica i socials efectuats.

h) Establir un pla d´etapes per al desenvolupament del planejament i les actuacions que s´acordin.

Millorar la integració del traçat ferroviari al Pla de Bages

Pel que fa a la integració urbana del ferrocarril en el context del conjunt del Pla de Bages, incloent el transport de mercaderies, els objectius particulars es centren en:

a) Estudiar la recuperació de la línia de viatgers de les línies de Sallent i Súria; i de forma més especifica, la possibilitat d´instal·lar un o varis baixadors de viatgers per donar servei a la zona de creixement deLa Parada, Parc Tecnològic i Parc de l´Agulla.

b) Eliminar la zona de transferència de mercaderies de potassa actual situada a Manresa Alta, a reubicar en el territori, atesa l´extensa ocupació de sòl i els condicionants de rasants que la plataforma de transferència i emmagatzematge implica.

c) Eliminar la funció d´aparcament de combois de la línia de FGC, amb el gran consum de sòl que això implica dins del nucli urbà.

d) Analitzar les alternatives d´ordenació o emplaçament de la funció d´aparcament d´autobusos actual.

e) Prioritzar les alternatives d´ordenació de l´àmbit amb la voluntat d´assolir els objectius plantejats, adaptant-ne, si cal, les característiques físiques i tecnològiques e la línia del ferrocarril a solucions existents però diferents de les habitualment utilitzades.

Redacció de l´estudi i instruments de planejament

El resultat de les diferents sessions de treball i de col·laboració, es plasmarà en un document marc que recollirà, les conclusions i el full de ruta de les diferents actuacions viables que s´escaigui impulsar per a la seva consecució, tant en la línia de la integració urbana com en la connexió interurbana i transport de mercaderies. Aquest document marc haurà d´estar finalitzat en el termini de 18 mesos des de la signatura del protocol. L´Ajuntament de Manresa serà el gestor de l´elaboració d´aquest document.

El POUM de Manresa, aprovat dies enrere, preveu la redacció d´un pla especial d´infraestructures ferroviàries que serà redactat per l´Ajuntament de Manresa, amb la col·laboració de FGC i la Secretaria d´Infraestructures i Mobilitat i Direcció General d´Ordenació del Territori i d´Urbanisme gràcies al protocol signat avui.

El POUM contempla també la interconnexió modal entre les estacions de la línia de Ferrocarrils de la Generalitat i la línia de RENFE-ADIF, mitjançant dues estratègies:

a) Per una banda la previsió de la creació de l´Eix Interurbà.

b) Per altra banda la reserva d´un traçat per al transport públic, preferentment una línia d´autobús, que seguint l´antic traçat del carrilet podria connectar amb facilitat l´estació Nord

(Manresa Centre) de RENFE amb l´àmbit de Manresa-Alta/Prat dela Riba. Ambaquest objectiu preveu les qualificacions adients al llarg del recorregut, i es defineixen els àmbits de transformació urbanística que ho possibiliten.

Constitució de la Taula de treball

Per tal d´abordar els diferents aspectes que s´han definit en el document, les parts constitueixen una Taula de Treball integrada per representants dels diferents ens així com el cos tècnic que aquests designin. A nivell tècnic, la taula es reunirà cada dos mesos; i a nivell executiu, formada pels representants dels diferents ens, es reunirà amb la periodicitat que acordin les parts i serà convocada per la representació de l´Ajuntament de Manresa.