L'Ajuntament de Manresa paga de mitjana les factures a 48 dies, per sota dels 60 dies màxims, però dintre d'aquesta mitjana hi ha un volum del 40% de les obligacions que es van abonar el darrer trimestre analitzat fora del termini legalment establert.

Aquest percentatge, posat en context, mostra que augmenten les factures que l'Ajuntament paga fora de termini.

Cal recordar que després de la crisi per l'esclat de la bombolla immobiliària, l'Ajuntament va arribar a fer front al 95% de les seves obligacions fora de termini.

Aquesta situació va durar anys fins que el 2016 es va aconseguir capgirar la tendència i passar a pagar la majoria de factures dins de termini.

L'evolució en anys posteriors va arribar a fer que només el 2% de les obligacions fossin abonades més enllà de la data marcada.

Per això crida l'atenció que segons les dades recollides al darrer informe trimestral de tresoreria, que analitza el període de l'1 d'octubre al 31 de desembre del 2020, el percentatge d'obligacions pagades fora del termini legalment establert sigui del 40% i que l'import que això representa sigui d'1,7 milions d'euros. Aquesta quantitat és el 18% del total de diners pagats.

A banda, les obligacions pendents d'abonar fora del període de pagament van ser 128 per un import de 1.933.691 euros.

9,3 milions d'euros

El darrer informe trimestral elaborat explica que durant el quart trimestre de 2020, el termini mig de pagament de l'Ajuntament de Manresa es va situar en 48 dies, per sota dels 60 dies màxims, abonant-se 3.813 factures o certificacions d'obra per import total de 9.352.445,86 euros.

Deixa constància que «no obstant, es van pagar 1.516 factures o certificacions, per valor d'1,7 milions d'euros, fora del període legal, que representen un 18% de l'import total pagat».

L'Administració ha de pagar les factures o certificacions d'obra en el termini màxim de 60 dies des de la recepció de la factura o emissió de la certificació d'obra.

Arran de la crisi provocada pel covid-19, l'Ajuntament de Manresa va prendre la mesura de reduir el termini de pagament a proveïdors. Aquesta mesura ha consistit en reduir el termini de pagament de les factures i certificacions des que s'aproven.

Així, analitzant aquest quart trimestre de 2020, el termini mig de pagament des de l'aprovació de les factures o certificacions ha estat de 17 dies. El termini mig de tramitació de les factures ha estat de 31 dies, per sota dels 38 dies del trimestre anterior, però, per sobre dels 30 dies màxims establert a la Llei de contactes del sector públic.

De la suma del termini mig de tramitació (31 dies) més el termini mig de pagament (17 dies), resulta el termini mig de pagament d'aquest trimestre des del registre de les factures o emissió de els certificacions d'obra (48 dies). L'Ajuntament ha consolidat un termini mig de pagament entre 42 i 50 dies. Cal recordar que el 2011 alguns proveïdors s'havien d'esperar a cobrar fins a 14 mesos.