Vistós, distingit i diferent –com tot Citroën que pagui la pena–, el DS4 té una pila d´ingredients que el converteixen en una espècie única. És el segon model que la firma francesa llança de la gamma DS. Sota aquesta denominació, la intenció de Citroën és crear una sèrie de models més luxosos i cars que els que duen la denominació C. I a fe de Déu que se n´ha sortit, perquè si exteriorment aquest DS4 ja crida l´atenció per una imatge molt atractiva, barreja de cupè i de berlina esportiva, a dins un acabat que també barreja tocs esportius i, sobretot, molta qualitat el converteixen en una opció molt valorable. I el millor de tot és que tota aquesta bona aparença es converteix, a l´hora de conduir, en un comportament dinàmic magnífic, acompanyat pel bon rendiment d´un propulsor que també està a l´altura de les circumstàncies.

Refinament, luxe i també esportivitat

Perquè s´assembli a un cupè —és una de les intencions de Citroën— el DS4 té una caiguda final del sostre molt pronunciada, i la maneta de les portes del darrere està amagada al costat de la finestra, una solució com la que de l´Alfa Romeo Giulietta i el Seat León. Una de les novetats que aporta del DS4 és un parabrisa panoràmic similar al del C4 Picasso i el C3. Arriba fins a l´altura del cap dels ocupants de les places de davant.

Encara que el quadre de comandaments del DS4 és idèntic al del C4, la percepció de qualitat és molt més elevada en el DS4, que pot portar, per exemple, tot el tablier folrat de pell, un material que també es fa servir a les portes i en altres zones de l´habitacle (en una combinació cromàtic negre-vermell que la veritat és que es fa mirar). Una altra diferència respecte al C4 és que en el DS4 es fan servir panells de plàstic de més qualitat, i, encara que tots aquests detalls només són decoratius i no compleixen una funció pràctica, contribueixen a donar al DS4 un aspecte més refinat i luxós.

La posició de conducció ens ha semblat molt bona. Tot queda a mà, i els seients, de tipus esportiu, ofereixen una subjecció magnífica que es pot completar amb un l´eficaç recolzapeu d´alumini situat a l´esquerra del pedal de l´embragatge. Al darrere hi caben dos adults sense estretors, però salta a la vista que el DS4 no és el cotxe més espaiós del seu segment en aquest apartat. Tampoc hi ajuden gaire les portes del darrere, que deixen un buit d´accés petit i de formes irregulars, fins al punt que és difícil entrar i sortir sense fregar amb el sostre o amb la peça de la carrosseria que està just per sobre del pas de roda. L'espai per fer passar els peus (entre el seient i la carrosseria) també és molt reduït. A la part superior de les portes hi ha un angle que sobresurt molt i passa prop del pit. En conjunt, la sensació que transmet el DS4 és que el disseny pot haver condicionat una mica la funcionalitat. Tot i això, el maleter té 370 litres de capacitat, una bona dada si la comparem amb altres cotxes de característiques semblants.

Un turbodièsel solvent

Hem conduït la versió més alta de la gamma de gasoil del DS4, impulsada per un vigorós 2.0 HDi de 160 cavalls que el mes de febrer passat va reemplaçar la variant de 155 CV. El motor, a part de molt silenciós, ens ha agradat per la gran elasticitat i l´entrega progressiva que fa de la potència –una virtut en què els HDi francesos sempre han destacat per sobre dels TDi alemanys–. Dit d´una altra manera: no hi ha cap canvi de temperament en tota l´escala del compta-voltes, però els cavalls flueixen de seguida i empenyen amb força en tota l´escala de revolucions. És fàcil, doncs, aconseguir consums baixos amb aquest cotxe, que no necessita pujar de voltes per donar-nos un bon rendiment. Hem de destacar també que el tacte de la palanca del canvi del DS4 és molt agradable, precís i metàl·lic.

Pel que fa al comportament, el DS4 es mostra molt àgil a l´hora d´obeir el volant i seguríssim des del punt de vista de l´estabilitat, impecable, i la frenada, potent i dosificable. A més a més, la suspensió resolt de manera òptima el compromís entre eficàcia i comoditat. És un cotxe que permet disfrutar intensament de la conducció per tota aquesta pila d´ingredients que hi aporta. Un gran encert de Citroën.