Al peu de la tèrmica de Cercs ho estan petant. Uns emprenedors han instal·lat un parc temàtic per fer terror. Des del primer anunci es va veure que era una proposta potent. De seguida van saber captar l'interès general i, sobretot, mediàtic. Van atreure els mitjans clàssics i els de les xarxes. A continuació, un públic militant d'arreu es va abocar a comprar entrades per internet. Provenen d'un espai nou, innovador i trencador. A mi se m'escapen força claus del seu model de negoci, de la seva proposta d'entreteniment i de les seves inspiracions americanes, però, de moment, només cal felicitar-los i encoratjar-los a consolidar-ho. Serà la notícia de l'any al Berguedà i potser de totes les comarques centrals. Amb curiositat (molts) i amb recels (uns quants) tots els locals hem notat la força de la proposta que arribava. Han sortit sovint al Telenotícies de TV3, han fet portades i especials de dues pàgines en aquest diari. El dia inaugural hi havia la CNN... i el Cabronazi amb els seus 13 milions de seguidors. Hem vist com es barrejaven els sistemes de promoció tradicional com una roda de premsa oficial amb l'alcalde de la localitat i l'aparició d'un dels seus monstres. Pul·lulen agressius per les naus on s'han establert atraccions tan suggeridores com El Matadero, prevenint els clients que experimentaran sensacions similars al d'una bèstia d'engreix quan passa de la granja al seu destí final. Espanten, alarmen i astoren els fans rendits mentre l'entorn conservador els guarda silent (momentàniament) i amb una cella alçada. A falta de veure com evoluciona tot plegat, han aconseguit fer una empresa que facturarà un milió d'euros en quinze dies. Anuncien que per Nadal hi tornaran potser amb un Santa Claus caníbal i uns Reis de l'Orient amb metralladores sobre camells zombis.

Han venut tot el paper. Més de vint mil entrades. És una estimulant lliçó per a tots. Benefici per a ells però també per al sector hostaler domèstic. Durant el cap de setmana passat no hi havia un llit lliure per dormir ni una taula per dinar a molts quilòmetres a la rodona. No han demanat subvencions, només han requerit facilitats per poder obtenir els permisos i les autoritzacions per obrir. L'alcalde del qual depèn la zona els ha posat un pont de plata. Em pregunto què hauria passat en molts altres municipis que conec, però prefereixo no llistar. La seva genial idea de pseudo-millennials dormiria la son de la pols en un calaix d'algun tècnic poruc.

En la presentació en societat de la seva proposta hi ha poc per on atacar-los. Els puristes de les essències pàtries els podran retreure l'absència pràctica del català. El castellà és el seu idioma operatiu. L'anglès apareix en els noms de les atraccions per una qüestió de tendència mundial. Estic segur que es fan dir Horrorland i Scream Park en lloc de Terra d'horror i Parc d'esgarips per pur màrqueting. Van anunciant la creació de 150 llocs de treball. És cert, però durant dies concrets i de moment per dues setmanes escasses. Crear llocs de treball sostenibles en el temps serà un èxit que caldrà veure amb el temps. I poc en contra. Ara a seguir, a pedalar com empresaris, renovant-se, consolidant-se, pagant impostos i aconseguint que la proposta arreli per una bona colla d'anys. Les arrencades de cavall i aturades d'ase són tan perilloses com la mort d'èxit. Si és efímer, és agredolç, i si a més arriba de cop i volta, pot temptar els promotors a escoltar propostes d'anar a altres llocs amb més potencial de visitants i inversions més grans per seguir creixent i acollonir encara més. Sempre s'ha dit que la por paralitza. A ells no. Entre tots els hem de fer quedar per sempre. A tots, inclòs Mortimer, el clown de la rialla esgarrifosa que algunes nits ressona carretera amunt.