He de confessar que fa uns dies, vaig haver de mirar la data (quan vaig llegir al nostre diari, el Regió7, que es volien soterrar les vies dels ferrocarrils de la Generalitat, i fer una estació subterrània). Em pensava que llegia el diari del 28 de desembre i era el del dia 16. Creia que era una innocentada a l'avançada. Però no, la notícia era correcta, del tot correcta.

Tot i així, no he deixat de creure que és una idea agosarada, amb perdó. Possiblement, una idea amb molt bona fe. Això no ho dubto. Potser una bona idea per fer un ordenament territorial d´una part de Manresa, un ordenament que crec necessari pel que fa al creuament de les vies per la carretera de Santpedor.

Però a quin preu? Es de suposar que s'han valorat prou els costos i les derivades d'aquestes obres, però tinc por i tinc un dubte raonable. Crec que els ciutadans de Manresa tenim el dret a opinar i a dubtar. Especialment els que podem conèixer, més o menys, el subsòl de la nostra ciutat i els que tenim memòria de certs desgavells que s'han anat produint en el temps. Cert que no han estat desgavells de risc, però si que han estat prou costosos.

Un d'ells és el que es va produir amb la construcció de l'aparcament soterrani de la Reforma. Sols cal consultar les hemeroteques. Molts recordem els retards produïts en no tenir un bon coneixement del subsòl. Sí que era una obra necessària, però encara no prou aprofitada. I aquí aprofito per dir que tots els usuaris de la Renfe tenen dret a utilitzar l'aparcament amb una rebaixa considerable, circumstància no prou publicitada com vam denunciar des de la Plataforma pels Transports Públics del Bages

També, cal considerar que per exemple les obres que es van fer a la UPC, per instal·lar un ascensor. Aquestes es van retardar durant uns quants mesos, en no conèixer que al subsòl hi havia una roca més dura del que es suposava. I això que enllà hi havia bons professionals a qui no es va consultar

També, darrerament hi ha hagut problemes amb un important edifici de Manresa (que per secret professional no puc donar a conèixer), per problemes relacionats amb l'estabilitat del subsòl. Cal dir que son problemes que no poden tindre perill per a les persones, però si que tindrà un cost el poder-ho solucionar.

Tornant ara al pretès soterrament de les vies dels ferrocarrils catalans, s'ha mirat prou la geomorfologia de la ciutat i el subsòl? Possiblement que sí, però, s'ha vist que hi havia un torrent que discorria per aquells sectors, per on vol soterrar la via? Sols cal veure que l'Avinguda Abat Oliba, ens marca que per aquell sector hi havia un torrent, que anava a enllaçar amb un altre procedent del Poble Nou, més u menys entre el carrer Camps i Farrés i l'actual Baixador dels FFCC. I que torrent d'enllà anava cap a la Plaça Espanya i el Passeig, just a l'indret on es recollien les aigües superficials de Puigterrà. Però clar, hi havia aquests torrents i ara no. Just, es veritat. Però tots sabem que quan hi ha un torrent, a més a més de les aigües superficials, hi circulen altres que son les del freàtic. I aquestes segur que hi son.

Hi ha un indubtable risc. Que cal valorar molt, però molt i més! Abans de fer qualsevol obra que pugui hipotecar el futur de la ciutat.

I tornem al principi, cal fer aquest soterrament o seria millor dedicar aquests diners públics a millorar els transports ferroviaris de la comarca, com ja ha demanat algú.