La jove cooperativa Solsona Experience ofereix visitar el campanar de la Catedral. En els últims mesos s'ha estat fent un tastet d'aquesta visites i els responsables de la Cooperativa consideren que aquest més de juliol ja pot ser un bon moment per consolidar aquesta experiència. Fins a la tardor passada, la visita a aquesta part de la catedral només es podia fer si estava promoguda per entitats vinculades al Bisbat. En tenien l'exclusivitat, però era un servei poc comercialitzat i es feia sempre en petit comitè. Catalonia Sacra, iniciativa conjunta dels 10 bisbats de Catalunya amb la finalitat de dinamitzar el patrimoni religiós, era una d'aquestes entitats. Per tant, pel que fa a les visites, l'espai del campanar tenia exclusivitat fins fa poc.

Ara, el col·lectiu Voliacs ha decidit oferir una visita al campanar de la catedral solsonina per obrir l'espai a tothom la finalitat de la qual «és conèixer la història de les campanes de la catedral de Solsona», afirma Ester Vila, membre de l'equip de comunicació del grup. La particularitat de la visita té a veure amb la recaptació de fons, destinats al manteniment de la catedral i el campanar. Ara com ara, l'entitat permet visites fins a 15 adults de cop, un límit marcat per la normativa de seguretat. Vila explica que la visita encara es troba en una fase experimental. De moment, el col·lectiu ha provat la visita amb unes 200 persones.

Voliacs, que inicialment es definia com a col·lectiu, es va constituir el novembre de l'any passat en cooperativa, que treballa amb el nom de Solsona Experience.

El mes d'abril passat es va inaugurar oficialment l'empresa integrada per un equip jove «amb ganes de donar a conèixer el territori», segons explica Pau Reig, un dels seus membres. Reig remarca la idea inicial que els va fer convergir en un projecte cultural i social, «ens estimem el lloc d'on som i en formem part activament», afegeix.

Actualment, Voliacs és integrat per set membres, que tenen l'objectiu de treballar per passar-s'ho bé i «aprendre constantment». Tot i així, el precedent de Solsona Experience és Ítaca, l'empresa al voltant de la qual van començar a treballar l'any 2014. En aquells moments oferien visites nocturnes per la ciutat juntament amb la Unió de Botiguers i Comerciants de Solsona (UBIC).

La UBIC va abandonar l'any 2015 el projecte i Ítaca s'hi va posar al capdavant. Dos anys més tard, la iniciativa va acabar desembocant en la cooperativa coneguda amb el nom Solsona Experience, amb la sensibilitat social entre els seus objectius. Des d'aleshores, han posat en marxa visites que giren al voltant de la història, el folklore i la gastronomia. «Solsona Monumental», «Tasta Solsona» i «Solsona Ciutat Gegant», per exemple.