Comença setembre i amb el nou mes s'inicia la tornada a l'escola. Normalment el retorn dels més petits no sol plantejar cap problema, excepte si hi ha canvi d'escola o si és el primer any d'institut. En aquests moments però, faran una nova adaptació, que serà més o menys fàcil depenent de la personalitat del nen.

És bastant freqüent la consulta, en els primers mesos de curs, de nens amb dolors abdominals o vòmits al matí que són la manifestació de la por al canvi, a un ambient nou, a crear nous amics, por a no ser acceptats.

La nostra actitud ha de ser de molta tranquil·litat, que sàpiga que entenem el que li passa i serem aquí en el procés d'adaptació però, com a sòl dir la doctora Isabel Rubio als pares, sempre "empenyent cap a fora".

I, què passa amb els més petits? L'entrada a l'escola infantil o al col·le per primera vegada suposa un canvi molt important pel nen, és la seva sortida al món, deixa les relacions familiars i uns espais que coneix, on se sent segur, per a trobar-se en un altre espai, amb adults desconeguts i amb altres nens. Se sent sol, abandonat, amb por...

Però el període d'adaptació que s'inicia ara no és només per al nen, també és per a vosaltres, els pares; els plors, la irritabilitat, la primera malaltia, els dubtes: hem fet bé d'escolaritzar-ho?, no serà molt petit?, estarem tot l'hivern així? Si, a més, coincideix amb la incorporació de la mare al treball després de la baixa maternal, la separació és més difícil.

Afortunadament a l'altre costat ens trobarem amb uns professionals que ajudaran al nen i als seus pares a fer que el procés sigui el més fàcil. Moltes escoles infantils tenen un model d'adaptació adequat a l'edat del nen que sol passar per la incorporació progressiva: uns primers dies en què es quedarà poques hores i s'anirà augmentant gradualment el temps de permanència a l'escola.

Arribat el moment de començar el curs, què podem fer?:

- No tingueu pressa al matí. La doctora aconsella, si és possible, reservar uns dies de vacances per a l'adaptació, això facilitarà que us aixequeu tranquil·lament, el porteu al col·le i així podreu anar també a recollir-lo, amb disponibilitat d'horari per a la seva incorporació progressiva. Això li donarà seguretat.

- Seguiu les pautes que us marquin a l'escola però assegurant que sempre us acomiadeu, no marxeu d'amagat, però tampoc allargant el comiat perquè la vostra angoixa no us permet la separació. Tampoc cal deixar-lo amb un "aquí te'l deixo", per presses o "perquè no vull veure'l plorar". Feu el comiat sense mentides, amb seguretat i alegria.

- En recollir-lo, quedeu-vos una estona allà, parleu amb l'educador o educadora amb un somriure, que us vegi i us senti feliç.

- Després, al llarg de la tarda, parleu del col·le, jugueu, etc.

- I així successivament al llarg dels pròxims dies.

- Confieu en l'equip, parleu amb els professionals de l'escola infantil sobre dubtes o si observeu canvis: si plora més i està més irritable, si té problemes amb el somni, etcètera.