El vaixell xinès Cosco Shipping Panama va ser l'encarregat d'inaugurar ahir l'ampliació del canal de Panamà, i el va travessar per l'eixamplament de la resclosa d'Agua Clara, al vessant de l'Atlàntic. El vaixell, un neopanamax de 48,25 metres de mànega i 299,98 metres d'eslora i amb la capacitat de transportar fins a 9.400 contenidors, va entrar a la cambra baixa de la resclosa d'Agua Clara passades les 7:30 hora local (12:30 GMT).

El vaixell estava amarrat per cordes gegantesques per mantenir-lo controlat mentre la cambra baixa s'omplia de milions de litres d'aigua per elevar-lo als 9 metres i permetre-li el pas a la cambra mitjana. El Cosco Shipping Panama va passar la resclosa d'Agua Clara, i després va seguir el seu trajecte cap a la de Cocolí, al Pacífic, on va arribar a la tarda i així va finalitzar el seu trànsit per l'eixamplament, de prop de 80 quilòmetres.

Les noves de rescloses, d'unes dimensions de 427 metres de llarg per 55 metres d'ample i 18,3 metres de profunditat, han requerit un total de 4,4 milions de metres cúbics de formigó i 30.000 treballadors al llarg de gairebé 9 anys.

Van ser construïdes pel Grup Units pel Canal (GUPC), liderat per l'empresa espanyola Sacyr, que va signar el 2009 un contracte de 3.118 milions de dòlars, però va presentar unes reclamacions econòmiques que sumen uns 3.400 milions. El cost de l'ampliació global ja s'eleva als 5.450 milions de dòlars, per sobre dels 5.250 milions pels quals es va signar el 2007.

Sacyr: "un dia de felicitat"

La inauguració de l'ampliació del canal de Panamà va representar un "dia de felicitat", va assegurar José Peláez, enginyer de l'empresa espanyola Sacyr i cap del projecte de les noves rescloses, que són l'element principal del projecte de l'ampliació. Van ser construïdes pel GUPC, liderat per Sacyr i integrat també per la italiana Salini Impregilo, la belga Jan de Nul i la panamenya CUSA. Ahir era "un dia en què estem de celebració, un dia de felicitat perquè hem culminat una infraestructura d'aquesta envergadura, i que comença el servei, que comença a ser rendible", va declarar Peláez a la nova resclosa d'Agua Clara.

Construir les noves rescloses per permetre el pas de vaixells neopanamax, amb la capacitat de transportar fins a 13.000 contenidors, el triple que la via centenària, "ha suposat un esforç gegantesc" per a les empreses, va asseverar l'enginyer espanyol. "I alhora sentim que érem part d'alguna cosa molt gran, d'un d'impacte molt visible, s'ha posat en evidència la capacitat organitzativa i tècnica que tenen les empreses sòcies de GUPC. En el meu cas, pertanyo a Sacyr, que aporta grans enginyers i grans professionals, i és capaç d'organitzar un treball d'aquest tipus", va afegir Peláez.

El de les reclamacions financeres "és un procés relativament complex i té bastants passos, i cadascun té un graó diferent", va afirmar Peláez tot esquivant el tema dels sobrecostos.

L'Autoritat del Canal de Panamà ha dit que aquests processos trigaran a resoldre's entre dos i tres anys. El GUPC es mantindrà a les rescloses tres anys més per fer-hi manteniment. Pel canal de Panamà, fins ara, hi circulava el 6 % del comerç mundial, i les autoritats preveuen que amb l'ampliació aquest percentatge augmentarà.