«Hi ha moltes iniciatives que les empreses poden fer per tirar endavant projectes socials, sense que haguem de parlar d'aportació de diners. Des d'una entitat com la nostra podem trobar molts vestits a mida perquè, cadascuna amb els seus recursos, ens ajudi a tirar endavant els nostres projectes». Qui feia ahir aquesta afirmació era el president de Creu Roja Manresa, Miquel Riera. I el marc en què llançava aquest missatge era la primera jornada sobre Responsabilitat Social Corporativa, organitzada per aquesta entitat (amb la col·laboració de Grup Soler i Regió7), a Montserrat.

L'objectiu principal de la iniciativa era posar sobre la taula com pot contribuir el teixit empresarial en les accions socials, siguin grans, mitjanes, petites o microempreses. I ahir es va posar de manifest, no només amb paraules i intencions, sinó també amb exemples que ja són una realitat.

Una de les paraules clau va ser «compartir», i el mateix Riera la va situar en primer terme ja d'entrada: «l'objectiu d'una jornada com aquesta és compartir, perquè Creu Roja és una entitat que es passa la vida fent-ho. I el que volem és compartir sobretot confiança, perquè és essencial per tirar endavant qualsevol projecte».

Com que el principal inter-pel·lat de la jornada era el teixit empresarial, una de les ponents va ser Glòria Codinas, responsable d'una consultora (320c&m) especialitzada en responsabilitat social corporativa. Codinas va destacar que «partim de la base que parlem d'una responsabilitat personal que s'aplica a les empreses, i amb això vull dir que la responsabilitat corporativa no toca només les grans empreses». I sobretot va voler posar de manifest que la responsabilitat social «no és un cost afegit». Codinas va destacar un dels valors afegits d'aquestes accions socials: «quan tens treballadors que se senten orgullosos del que fa la seva empresa, treballen millor; fet que al capdavall és un benefici. I fa que els treballadors siguin els millors difusors de la pròpia marca». I dos darrers missatges: «s'ha de fer des del convenciment i des del capdamunt de l'empresa» i «amb aliances que et donin credibilitat, amb entitats de referència».

Exemples de primera mà

Del ventall de possibilitats que té el teixit empresarial per aportar compromís social en van donar una bona mostra les dues taules rodones o d'experiències que es van poder veure i escoltar en la part central de la jornada.

Exemplificador era el cas de Remsa, empresa manresana de l'àmbit de la impressió i el material d'oficina amb prop d'una trentena de treballadors. Mont-serrat Camps, representant de l'empresa, va explicar que ara fa quatre anys van arrencar un projecte de venda, a l'entorn de la diada de Sant Jordi, de llibres de segona mà provinents majoritàriament de donacions, els beneficis de la qual Remsa destina a despeses de menjador del Casal-Ot (centre obert) de Creu Roja. Posteriorment, aquesta inciativa s'ha canalitzat a través d'unes llibretes solidàries. Camps destacava sobretot el fet que eren iniciatives que naixien de canalitzar «les ganes de col·laborar de la gent de l'empresa».

Un altre exemple va ser el de Joan Corrons, emprenedor santvicentí que ha creat la firma de moda jove Higher Woods, que, mitjançant els propis canals de distribució i comercialització, va promoure una recollida de mantes i roba d'abric per a Creu Roja que va obtenir 450 quilos de material. Tant Camps com Corrons van posar en relleu la importància de «tenir al darrere una entitat que t'avala, a base de credibilitat, com és el cas de Creu Roja». I que en un moment en què fins i tot l'acció social pot ser motiu de desacreditació per una part de la societat, «hem de tenir clar que si ho fem des del convenciment, no ens hem d'aturar», en paraules de Joan Corrons.

El gerent del Patronat de Montserrat, Xavier Aparicio, també va destacar el treball col·laboratiu creixent que aquest ens ha anat teixint al llarg dels dar-rers anys amb Creu Roja a l'entorn de l'activitat al massís.