Tornarem el 2014, va dir Marc Suñé. "Ens calen dos anys per poder continuar sorprenent-vos", va afegir Núria Pons al final de la representació adreçant-se al públic assistent. Els directors de l'espectacle Puig-reig: l'herència de Guillem de Berguedà als templers va acomiadar-se dissabte dels assistents a la plaça Nova de la localitat, amb el compromís de tornar d'aquí dos anys. Com ja ha explicat Regió7, els diables del Clot de l'Infern han decidit convertir l'espectacle en biennal per tenir més temps de millorar-lo.

L'espectacle ha estat un dels plats forts de la festa major de Puig-reig d'aquest cap de setmana. La gairebé mitja hora de retard que el públic va haver d'esperar abans no comencés la representació va veure's compensada amb el resultat final. Els organitzadors ho volien tenir tot a punt abans de donar el tret de sortida a mesos de feina. Prop de les onze de la nit, l'alcalde de Puig-reig, Antoni Clement, va donar l'avís que ja es podia retrocedir en el temps i viatjar al segle XII on es remunta la història. Amb el símbol del foc i una representació onírica del temps, que encarnava una noia, ja no hi havia marxa enrere i els primers personatges sortien a escena.

Qui era Guillem de Berguedà i com vivia va ocupar una bona part de la nit, i és que un dels objectius inicials quan es va començar a pensar en aquest projecte, era el d'explicar als puig-reigencs que el trobador havia estat senyor de Puig-reig. L'altre peça clau són els templers, que van ser els amos de la localitat durant alguns anys el segle XIII gràcies al testament de Guillem de Berguedà. Un guió que presenta molta informació històrica i que "pot semblar embullat si vols llegir-te'l, però que pren molta força i dinamisme quan ho posen en escena", assegura l'alcalde de Puig-reig, Antoni Clement. "El fet que el fil conductor de la història el porti el personatge del temps, juntament amb les intervencions de l'historiador, fa que el públic pugui entendre l'argument més històric però a la vegada mantingui l'interès per saber què passarà a escena".

Innovacions tècniques

Acrobàcies gimnàstiques, espectacles de foc, pirotècnia, jocs de llum i audiovisuals es van combinar amb les intervencions dels actors principals, aconseguint un espectacle dinàmic que va copsar l'atenció del públic pels constants canvis d'escenografia i de ritme. Cal destacar la complexitat dels elements tècnics i els diversos efectes especials que van apreciar-se durant la vetllada, des del gronxador penjat a les alçades on hi apareixia el personatge del temps, als efectes amb el foc o el número final, on el temps va descendir per la paret de l'edifici de l'ajuntament. Un muntatge tècnic i organitzatiu que va sorprendre als espectadors de la graderia i als que s'asseien en bales de palla situades a peu de plaça. Els responsables del muntatge van aprofitar tots els racons de l'espai per poder oferir diversitat d'escenes, que eren acompanyades per l'orquestra i la banda de l'escola municipal de música i la Polifònica de Puig-reig sota la direcció de Ramon Noguera.

Un espectacle consolidat

L'alcalde de la localitat assegura que ja és un acte consolidat i que amb els anys ha anat creixent i "buscant noves idees per sorprendre els espectadors". A més, creu que el fet que sigui un espectacle del poble fet per gent i entitats de Puig-reig és una mostra de que "hi ha vida cultural i ganes de continuar l'activitat". El fet que passi a celebrar-se cada dos anys, diu Clement, "és una manera de garantir-ne la continuïtat i que tant els organitzadors com el públic no se'n cansin i continuïn treballant per millorar el projecte".

una vetllada rodona a la plaça Nova de Puig-reig Instant de la guerra entre moros i cristians a l'inici de l'espectacleEl poble va ser present a la representació, per mostrar com eren els puig-reigencs a l'edat mitjana

El personatge del temps, que narrava la història amb Guillem de Berguedà, en una de les escenes centrals