La Fira de Maig va tancar portes aquest diumenge al vespre després de dos dies intensos, amb molta afluència de públic durant la major part de les hores d'obertura. L'organització es mostrava satisfeta i donava per tancada l'edició del 2016 de la fira amb la sensació que les coses havien anat bé. La incertesa dels canvis organitzatius i de disseny va donar pas a una valoració molt positiva per part de tots els agents implicats en el certamen.

Francesc Ribera, regidor de Promoció Econòmica de l'Ajuntament de Berga, expressava que "tot i que estàvem una mica a l'expectativa del resultat de les novetats perquè sabem que introduir canvis sempre és prendre un risc, i que sabem que mai no es fan les coses a gust de tothom, la sensació que ens emportem del que hem parlat amb els expositors i de l'enquesta que ha fet l'Agència és que la valoració global és altíssima".

En el mateix sentit, David Font, president del Consell Comarcal i de l'Agència de Desenvolupament del Berguedà, afirmava que "el canvi de disseny ha aportat a la fira un punt de modernitat i de diferenciació de les grans fires estandarditzades i tothom coincideix que està molt bé". Personalment, va declarar que els estands del Consell i de l'Agència li havien agradat molt i que el fet que la zona d'estands fos més oberta "ha permès que es convertís en un fet més social i que la interacció i la conversa amb els veïns expositors fos constant".

Joan Boix, president de la Cambra de Comerç de Berga i propietari de Serradora Boix, l'empresa que va cedir els palets amb què es van construir els estands, va fer una valoració positiva del muntatge final del recinte entenent que "és un plantejament de fira local sense grans pretensions però que ha quedat molt bé i amb una estructura molt oberta".

Pel que fa als expositors també es van mostrar satisfets del resultat final de la nova estructura dels estands construïts amb palets, tot i que en alguns casos, com el de Montserrat Molins, de Món Molins, "al principi em va desagradar moltíssim, perquè em va semblar que feia més per una fira rural com Santa Tecla o Berga Bolet, però un cop l'hem tingut muntat, estic encantada".

Després de dos dies de certamen, els usuaris dels estands havien trobat quines eren les coses que calia millorar de cara a properes edicions. En aquest aspecte, Vanessa Espel, de Spel Perruquers, esmentava que "l'única cosa que hem trobat que falta a l'espai és una mica de tarima, perquè l'estona de dissabte que va estar plovent tenies una sensació d'humitat que pujava pels peus que era molt desagradable".

Núria Rigola, presidenta dels Castellers de Berga, va trobar a faltar "un sistema, no sé si de cortines o com caldria fer-ho, perquè es pugui tancar l'estand a migdia". Segons Rigola, per a una entitat com la seva que compta amb voluntaris per atendre l'exposició durant els dos dies "és molt difícil tenir algú totes les hores que la vela està oberta i tant ahir com avui hem hagut de desmuntar la parada i tornar-la a muntar a la tarda". Les entitats socials i culturals com els castellers van manifestar que, en el seu cas, el fet que la fira tingui una durada de dos dies i haver de ser a l'estand tantes hores "és molt cansat". Els estands d'empresa com Tupperware Manresa, per exemple, ho valoraven diferent. Sabina Barcadit, representant a la zona, deia ahir que "per a nosaltres és molt millor que duri tot el cap de setmana, perquè ja que fas l'esforç i portes el material per a la parada és molt millor tenir dos dies per contactar amb clients i fer-ne de nous". Bacardit també va fer una valoració molt positiva de la rebaixa en el preu de l'espai, "si no hagués sigut així, nosaltres no ens hauríem pogut permetre de venir a la fira".

Poca presència empresarial

Però no totes les empreses tenen la mateixa predisposició a posar un estand a la fira, tot i el nou disseny i els preus assequibles. Josep Fígols, president de l'Associació Comarcal d'Empresaris del Berguedà, manifestava que la fira "tot i que el nou disseny li ha donat un toc diferent i innovador, cada any té menys presència d'empreses". Fígols lamentava que la tendència de la fira des de ja fa bastants anys sigui "que cada cop hi hagi més expositors però es tracti d'entitats socials o culturals i la sensació d'activitat econòmica a la fira sigui més baixa".

El president de la patronal berguedana va assegurar que espera que les innovacions i els nous formats que des de l'Ajuntament pretenen donar a la Fira de Maig "aconsegueixin que sigui un certamen que es valori per part de les empreses i que acabin considerant que val la pena ser-hi presents".