L'Ajuntament de Berga s'ha proposat desenvolupar la seu electrònica per fer més fàcil la vida als ciutadans, almenys pel que fa a les seves relacions amb l'administració local. Des d'ahir, les empreses i els ciutadans poden fer un total de 22 tràmits on-line "amb plenes garanties jurídiques i de seguretat" a través de la seu electrònica del consistori, a la qual es pot accedir des de la pestanya que porta aquest nom dins del seu web. Des del mateix indret es pot accedir al nou portal de bon govern i transparència, que també està actiu des d'ahir, i a través del qual el consistori berguedà informa de tot el que l'obliga la Llei 19/2013, del 9 de desembre, de Transparència, Accés a la Informació Pública i Bon Govern, que va entrar en vigor l'1 de gener d'enguany. L'alcaldessa, Montse Venturós, en va fer la presentació ahir.

Pel que fa a la tramitació electrònica, permet fer la facturació electrònica, la notificació electrònica o el perfil del contractant fins un total de 22 accions. Fins ara se n'oferien molt poques i més bàsiques, com, per exemple, instàncies genèriques. És només el principi, perquè aquest setembre s'incorporaran fins a 50 opcions més per tal d'acostar l'administració al ciutadà, va exposar la batllessa, "amb noves fitxes informatives actualitzades, nous formularis i un sistema d'identificació digital nou, l'IdCAT Mòbil, que permetrà iniciar els tràmits electrònicament d'una manera molt més senzilla, basat en contrasenyes que s'envien al mòbil de la ciutadania, sense necessitat d'instal·lar certificats a l'ordinador ni cap tipus de complexitat tecnològica". Montse Venturós va explicar que tenen previst fer uns cursos adreçats tant als particulars com a entitats per tal d'ensenyar-los com utilitzar aquestes noves eines al seu abast per fer tràmits com demanar un canvi de domicili, per exemple. La dirigent va exposar que per al govern que presideix "era una prioritat" facilitar aquests serveis als ciutadans tal com recull la llei d'accés a la informació pública en vigor des de l'any 2007, perquè "és una manera més de garantir els drets que totes les persones han de tenir".

En paral·lel, també es faran xerrades informatives sobre el nou portal de la transparència. Aquesta és una eina que posa a l'abast dels ciutadans informació del consistori variada i diversa, tal com recull la legislació. Els ciutadans poden accedir des del web del consistori a la liquidació del pressupost del 2014, el darrer que està liquidat, a saber els terminis amb què es paga els seus proveïdors, (93 dies), l'evolució del deute viu, accedir a l'informe d'estabilitat pressupostària, a l'inventari de patrimoni o la tramitació per accedir a les subvencions. La informació està estructurada en cinc grans àmbits: informació institucional i organitzativa, gestió econòmica, acció de govern i normativa, contractes, convenis i subvencions i catàleg de serveis i tràmits. S'hi recull informació dels darrers cinc anys com estableix la legislació, va dir la batllessa.

Tot i que la llei no hi obliga, va precisar l'alcaldessa, l'executiu té previst penjar les dades relatives als béns dels càrrecs electes berguedans. Fins ahir, no s'havien fet públiques perquè no es disposa de totes les declaracions de renda dels regidors de la corporació.

La dirigent va fer palesa la seva satisfacció per haver pogut posar en marxa el portal aquest juliol, com s'havien fixat. "És un gran pas endavant". Va exposar que potenciar la seu electrònica i el portal ha requerit mig any de feina del personal municipal. "La llei de transparència ha suposat una sobredosi important, una llosa de treball", va declarar. Fins aquest moment, el repte ha estat posar-lo en marxa, i a partir d'ara serà "mantenir-ho, suposarà un esforç important" quant a recursos per anar actualitzant la informació. Hi ha encara qüestions pendents, com discernir si s'acaben tornant a penjar les actes de les juntes de govern que antany ja eren accessibles al web. D'acord amb la llei es podrien penjar si es té cura d'eliminar-ne les dades personals.