La Generalitat vol posar negre sobre blanc els camins del Pirineu, bona part dels quals tan sols coneixen els veïns, i alguns tan sols els més grans, del territori. L´Institut de Desenvolupament de l´Alt Pirineu i l´Aran (IDAPA) ha instat els ajuntaments de la serralada que s´impliquin en un projecte per inventariar tots els camins de titularitat pública que travessen valls, carenes i boscos a fi i efecte de tenir-ne coneixement i divulgar-ne l´ús.

De fet, aquest objectiu no és nou a la Generalitat, ja que la llei municipal i de règim local fixa l´obligació dels municipis de redactar l´inventari de camins locals. Tot i això, molt pocs municipis s´hi han posat, i segons les estadístiques de l´IDAPA, dels 77 municipis de l´Alt Pirineu i l´Aran, tan sols es té constància de 14 inventaris de camins. Aquesta xifra representa el 18% dels ajuntaments. Es dóna la situació, a més, que dels inventaris que s´han fet, alguns presenten mancances perquè, per exemple, no inclouen la xarxa històrica de camins de bast, és a dir els que van ser oberts per al pas d´animals de càrrega i que tenen menys de dos metres d´ample. Es tracta sovint de camins en desús però que mantenen el dret de pas. Aquesta xarxa de camins és clau en les activitats ramaderes i d´oci del Pirineu i la Generalitat la considera una «infraestructura pública fonamental per a la pràctica del turisme de senders». De fet, la cada vegada més nombrosa presència de senderistes i turistes «fa aflorar tensions en el seu ús i manteniment», segons la Generalitat.

Per ajudar els municipis, l´IDAPA ha presentat als ajuntaments un decàleg per a l´elaboració dels inventaris municipals de camins. El document, elaborat per l´expert Xavier Campillo, «vol servir per sensibilitzar el món local de la necessitat d´elaborar aquests inventaris i per orientar els tècnics encarregats de la seva redacció dels aspectes que hi han d´incloure», segons els responsables de l´IDAPA.

L´objectiu dels inventaris és aclarir la titularitat dels senders i, així, fixar-ne l´ús i la gestió: «són indispensables per poder exercir les competències administratives que la llei atorga als municipis en l´àmbit de la mobilitat i la vialitat rurals i són la base per a la protecció i defensa del domini públic, la conservació i promoció del patrimoni cultural i la potenciació d´alternatives de desenvolupament local en l´àmbit turístic», segons els seus impulsors.