Radiohead fa el que vol. Són amos de la seva música i dels seus temps. Qui més publica disc un diumenge a les vuit del vespre? Són mestres en l´art de crear expectativa. Quin altre grup envia pamflets, instant a cremar la bruixa -Burn the witch, el títol del primer single del disc nou- i escrivint-hi un amenaçador «sé on vius», a les bústies d´uns quants privilegiats fans del Regne Unit? I també dominen el màrqueting, tal com han tornat a demostrar amb l´estratègia que més i millor pot captar l´atenció de les sobresaturades xarxes socials: deixar-les en blanc, fent impossible accedir al seu web i buidant de contingut els comptes de Facebook, Instagram i Twitter. Tot això va passar la primera setmana de maig, a l´avantsala d´una presentació que la banda britànica tenia a punt per al 8 de maig. Però això només ho sabien ells.

Potser el Primavera Sound s´hauria de plantejar de completar tot l´anterior amb un nomenament de fills predilectes del festival, perquè Radiohead ha esperat gairebé fins al temps d´escalfament d´aquesta cita musical per presentar A moon shaped pool. Suficient per alimentar les oïdes dels seguidors, satisfer els milers de persones que al febrer ja van deixar el dia de la seva actuació, el 3 de juny, sense cap entrada a la venda -els abonaments es van esgotar de manèra inèdita a finals de gener- i haver creat el caldo de cultiu adient per deixar anar les noves cançons des de l´escenari més gran del Parc del Fòrum. En les tres setmanes prèvies a Barcelona, una apretada agenda de concerts els haurà permès rodar el disc en directe a Amsterdam, París, Londres i Lió.

El camí fins arribar a A moon shaped pool ha estat llarg, més de cinc anys des del seu últim treball discogràfic (The king of limbs), i ple d´especulacions en el tram final. Per Nadal, la banda de Thom Yorke, Johny Greenwood, Ed O´Brien, Colin Greenwood i Phil Selway va regalar la cançó Spectre a través del seu web. Aquest tema, però, no forma part del nou treball sinó que va ser un projecte fallit per a l´última pel·lícula de la saga James Bond, un encàrrec que «no va funcionar» -va explicar Yorke, sense aprofundir més.

Ara sí entrant en matèria, el dimarts abans de l´estrena, Radiohead va desvetllar la peça que dóna títol i obre el disc, Burn the witch, acompanyada d´un videoclip d´animació. Tres dies més tard i quan ja se sabia que el diumenge 8 de maig era el dia D, el grup va penjar un altre vídeo al seu web, en aquest cas corresponent a l´onírica Daydreaming -la segona cançó de l´àlbum-, protagonitzat per Thom Yorke i dirigit pel cineasta Paul Anderson Thomas: durant sis minuts i mig, el músic no para d´obrir i tancar portes, pujar escales, observar i de vegades somriure mentre travessa amb pas decidit oficines, passadissos, sales d´hospital, blocs de pisos, cases, bugaderies, supermercats, aparcaments i soterranis buits, un parc, una platja... fins acabar en una muntanya nevada, ja de nit, i refugiar-se al costat d´una foguera a l´interior d´una cova.

La rumorologia va acabar amb la publicació del novè disc d´estudi de Radiohead, A moon shaped pool, que conté onze peces, tot i que almenys quatre ja formaven part de l´arxiu de la banda i les havien tocat en directe: la cançó final, True love waits, que apareixia a l´EP enregistrat en directe I might be wrong; Desert island disk, Identikit, Full stop i Present tense. Una curiositat: Burn the witch és una de les frases que omplen la portada de Hail to the thieve (2003).

I quan l´especulació s´ha tancat, han resorgit frases que acompanyen tota proposta de Radiohead al llarg dels últims 15 anys, que solen començar amb «després d´OK Computer...» -la seva obra mestra de finals dels 90. L´opinió, l´estat d´ànim, la sensació, millor després d´escoltar, reescoltar, A moon shaped pool.

Per acabar, una altra curiositat: la banda de Yorke es va inspirar en una cançó de Talking Heads a l´hora d´escollir el seu nom. Però, a finals dels 80, va néixer com a On A Friday, perquè solien assajar els divendres; el mateix dia de la setmana que actuaran, durant dues hores segons l´horari oficial, en la propera edició del Festival Primavera Sound.