El cotxe connectat, que promet solucionar els problemes de mobilitat a les ciutats, ha irromput amb força en el Mobile World Congress (MWC), que els principals fabricants de vehicles utilitzen com a aparador per mostrar les seves últimes innovacions i marcar múscul.

Una visita ràpida al Mobile és suficient per apreciar l'augment de presència de vehicles als expositors respecte a altres edicions, cosa que posa en evidència el fort vincle entre la indústria de la telefonia mòbil i la de l'automoció.

Entre les marques que han ater-rat al congrés hi ha Ford, BMW i Seat, i directius d'aquestes i d'altres com Renault i Nissan tenen previst participar en sessions en les quals s'abordarà el futur de la mobilitat urbana. Seat, del Grup Volkswagen, disposa aquest any, per primera vegada, d'un expositor propi, en el qual ha instal·lat un simulador que permet mostrar les tecnologies que desenvolupa amb l'objectiu de convertir-se en el líder en connectivitat del grup. Després de configurar el seu telèfon mòbil, els visitants poden seure al volant del simulador per provar l'assistent que ajuda el conductor a optimitzar el seu temps oferint suggeriments de restaurants en la seva ruta o que ofereix informació actualitzada sobre el trànsit.

El president de Seat, Luca de Meo, va presentar ahir les novetats de la seva marca davant els congressistes i va avançar que en les pròximes setmanes arrencarà una prova pilot d'experiència de «carsharing» (cotxe compartit) amb una flota de 10 vehicles elèctrics a la ciutat de Barcelona.

Aquesta és una de les respostes que dóna la indústria de l'automòbil a la irrupció de noves plataformes com Drivy, BlaBlaCar, Uber i Car2go, que permeten compartir vehicles.

De la seva banda, Ford ha portat a Barcelona la seva visió de la ciutat del futur, en la qual els vehicles i els drons s'alien per superar les dificultats de les urbs i cobrir de manera més eficient les necessitats del transport de mercaderies.

La «ciutat del demà» en la qual treballa tindria furgonetes elèctriques autònomes que portarien a l'interior drons que realitzarien l'última part del lliurament en zones d'accés més complicades, com pot ser la terrassa d'un gratacel o una zona on aparcar es converteix en impossible o perillós.

BMW Group també utilitzarà el Mobile per destacar el que ha de venir en cotxe connectat, en concret sobre aparcament autònom, per això té previst realitzar una demostració activa d'un BMW i3, que aparcarà utilitzant només el control per gestos del conductor, que se situa fora del vehicle. Sobre connectivitat, aquesta multinacional té el servei BMW Connected, que ofereix la planificació de viatge i les funcions de control remot, mentre que també permet saber el nivell de combustible, tancar el vehicle o activar la ventilació des de la comoditat de casa, simplement amb comandaments de veu.

Una presència destacada en el Mobile serà també la de la plataforma líder a Europa de lloguer de cotxes particulars Drivy, que participarà en el debat sobre el futur de la mobilitat organitzat per 4YFN, l'esdeveniment d'emprenedors impulsat per la Mobile World Capital i GSMA.

El fundador i CEO de Drivy, Paulin Dementhon, analitzarà la situació amb representants dels grans grups fabricants de cotxes com Daimler AG, Ford, Renault-Nissan i Volkswagen. En el debat sobre els cotxes intel·ligents va intervenir ahir l'expert de ciberseguretat Eugene Kaspersky, que ha alertat que aquests cotxes «poden ser hackejats», i per això va fer una crida a dissenyar nous sistemes que siguin «immunes» i garanteixin la seguretat dels conductors.