Dues hores va trigar el manresà Josep Fernández a arribar des del Passeig de Gràcia de Barcelona fins a la capital del Bages. La raó? No volia pagar els peatges. El manresà es va convertir dimecres en un dels primers a secundar la iniciativa de la plataforma No vull pagar, nascuda a títol particular de mans d´un veí de Massanés (la Selva), i que en els darrers dies ha tingut un important ressò mediàtic gràcies a les xarxes socials.

Més de mitja dotzena d´empleats de les autopistes catalanes van intentar persuadir el manresà perquè pagués el peatge. La seva odissea va començar als túnels de Vallvidrera. «Primer va ser la noia de la taquilla, després un altre empleat, i de nou el cap de tots dos, que me´l van posar al telèfon», explica. Afegeix que «tots tres emprant els mateixos arguments: que aquella autopista no estava encara amortitzada, que l´he de pagar de la mateixa manera que abono la zona blava de la ciutat». El personal de l´empresa va alertar els Mossos d´Esquadra, que es van desplaçar fins al lloc dels fets. «Els vaig dir que no volia pagar i em van obrir la barrera i em van dir que podia passar amb tota garantia», assegura.

Al peatge de Sant Cugat-Terrassa, els maldecaps van tornar per a Fernández. Segons explica, després que els empleats intentessin persuadir-lo de nou perquè pagués, li van col·locar «dos cons darrere el cotxe perquè no pogués retrocedir, em van tancar la taquilla i em van deixar allà atrapat. Suposo que esperaven que em canses i pagués». Tot i els intents d´aquest diari, des de l´empresa concessionària d´aquesta autopista, Autema, no han volgut fer cap aclariment sobre l´incident.

Fernández va aconseguir continuar amb la seva marxa i que els empleats li apugessin la barrera després de més de mitja hora de discussió. La història, però, no va acabar aquí, perquè al peatge de l´autopista de Manresa-Terrassa, de nou, va haver de batallar perquè li apugessin la barrera. En aquesta ocasió, però, va ser un únic empleat el que el va intentar persuadir. «Per sort, aquest va trigar menys a deixar-me passar», recorda.

Per motius laborals, Fernández es desplaça quatre cops per setmana a Barcelona. «No tinc cap intenció de pagar més, malgrat que ja sàpiga a l´avançada que no serà un viatge fàcil», diu. I és que, segons ell, «és incoherent que paguem el que paguem per fer un trajecte de 60 quilòmetres mentre que en altres punts del territori espanyol no tinguin peatges».

El Reglament General de Circulació no preveu la negativa a pagar un peatge. Aquest buit legal fa que no es pugui considerar una infracció de trànsit. No obstant això, l´empresa pot denunciar a través de la matrícula els impagaments.