El trajecte amb Renfe entre Manresa i Barcelona dura pràcticament el mateix ara que fa 80 anys. El que s’ha guanyat en combois més ràpids i moderns que no necessiten tant de temps per accelerar i frenar i que podrien mantenir velocitats elevades durant més estona, s’ha perdut per l’increment de les freqüències i del nombre d’estacions, i sobretot, per la creixent congestió de trànsit entre Terrassa i Barcelona, que impedeix una rapidesa constant. Sovint circulen a 50 o 60 km/h quan podrien passar de 80.

Als anys 30 hi havia 9 combois diaris (els feiners) que feien el trajecte entre Manresa i Plaça Catalunya de Barcelona, tant d’anada com de tornada. Tots els trens paraven a totes les estacions, 15 en total, i si eren puntuals, trigaven 1 hora i 15 minuts a completar el recorregut. La situació ha canviat radicalment en 82 anys, tret de la durada del trajecte, que es manté molt similar.

Les freqüències s’han multiplicat per quatre, tenint en compte que actualment els dies feiners hi ha un total de 37 recorreguts d’anada i 38 de tornada, i d’aquests només n’hi ha tres (en cada sentit) que triguen menys que fa 80 anys, i tan sols amb un minut de diferència. Triguen 1 hora i 14 minuts perquè s’estalvien 14 estacions de les 22 que hi ha al llarg de tot el recorregut, i no paren entre Sant Vicenç i Terrassa, i tampoc a Terrassa Est i Sabadell Nord, ni de Sabadell Sud a Torre Baró. La resta de combois, que paren a tot arreu o bé no ho fan de Sant Vicenç a Terrassa, triguen entre 1 hora i 21 minuts i 1 hora i 24 minuts a fer tot el recorregut.

Més ‘metro’ que rapidesa

Amb el pas del temps, a la línia Manresa-Barcelona s’ha prioritzat la freqüència de pas a la rapidesa, fins al punt que pràcticament és una línia de metro a les rodalies de Barcelona, que és on es concentra la major part del trànsit i que, a l’hora, absorbeix el que ve del Bages. D’una banda, això s’ha traduït en un fort increment del nombre de combois que hi circulen: fa 80 anys, sortia un tren cada 60 minuts en hora punta i cada 2 o 3 hores la resta de la jornada, mentre que ara en surt un pràcticament cada 30 minuts o menys. A partir de Terrassa, i sobretot de Montcada, la freqüència de pas és d’entre 5 i 10 minuts. A més, a Montcada, la línia de Manresa conflueix amb la de Vic, i a l’entrada per Arc de Triomf, amb la que ve del Maresme.

Per altra banda, amb els anys, la línia va començar a sumar estacions. El 1966 en tenia 24 després d’haver incorporat les dels Comtals, Castellgalí, Vacarisses-Torreblanca, Sant Miquel de Gonteres, Torrebonica, Castellarnau, dues a Montcada, i Torre Baró. Actualment s’han reduït a 22, amb la supressió de 5 estacions entre Manresa i Terrassa, tot i que s’hi han afegit les de Terrassa Est, Sabadell Sud i la Sagrera, entre Terrassa i Barcelona.