Va fugir després d´atropellar una dona a Palol de Revardit a l´autovia C-66. La vianant va resultar ferida greument i el vehicle implicat va continuar sense ajudar la víctima. No hi havia testimonis dels fets ni tampoc cap imatge però es va enxampar la responsable de l´accident després de la investigació duta a terme pel Grup de Recerca i Documentació (GRD) de la comissaria dels Mossos de Trànsit de Girona.

Amb l´anàlisi de diversos vestigis del cotxe, un retrovisor i l´òptica, els agents van poder determinar quin vehicle era, l´any que es va fabricar i el color. Finalment, es va imputar una dona com a presumpta autora d'un delicte d'omissió del deure de socors. Aquest cas va passar el 4 de setembre del 2003 i l´endemà ja s´identificava la conductora del vehicle. Aquests casos, els de fugida, són «les feines més agraïdes», asseguren agents del GRD, ja que sense el seu ajut les víctimes queden desemparades.

Els membres de la unitat asseguren que es resolen el 90% dels casos. Aquesta és una de les tasques que desenvolupen els agents del GRD de la comissaria de Trànsit de Girona que s´encarreguen de tot el que fa referència a «matriculació, circulació i utilització de vehicles». A més, donen suport a les patrulles de Trànsit, a la resta del cos -per exemple, si els envien unes plaques de matrícula sospitoses i se´ls fa un informe pericial-, i també a les policies locals.

Una de les feines, però, que més ocupa els membres de la unitat és la dels vehicles d´importació que s´acaben matriculant aquí. Per això, tenen relació amb les estacions d´ITV, que els passen la documentació dels vehicles i si detecten una errada o quelcom sospitós ho activen tot. De fet, el que detecten moltes vegades és que hi ha errades de formalització, però també que es reintrodueixen documents en desús perquè els han robat i les màfies els posen en circulació. S´anomenen «vehicles falsos», i normalment el que fan els delinqüents és robar un turisme i fer que tingui les característiques d´un que circula. Després roben o falsifiquen la documentació i a partir d´aquí els intenten vendre. En els temps de bonança econòmica els agents podien arribar a mirar uns 700 documents al mes, i ara en són entre 100 a 150 a Girona.

A més, la categoria dels vehicles que inspeccionen d´importació també ha canviat. Abans tots eren de luxe, i ara són utilitaris que també es falsifiquen perquè es venen més fàcilment. Els vehicles que més entren a les ITV gironines provenen d´Alemanya, i els que més es falsifiquen són italians. Els agents recorden que afirmacions com «he trobat una ganga» quan algú adquireix un vehicle per un valor molt més baix són expressions de molts compradors que són víctimes de frau.

Però, com aconsegueixen saber que el vehicle ha estat doblat, per exemple? Els agents del GRD relaten que el primer pas que fan quan els arriba un vehicle és mirar la documentació quan passa la ITV, i si veuen quelcom que no els quadra el fan portar a comissaria i en revisen diversos detalls. Aquests vehicles solen ser nous o d´un màxim de 3 anys i els policies estudien els detalls que els identifiquen, com ara els vidres que porten una numeració, les rodes, l´interior del vehicle i la seva homologació, entre d´altres. Però sobretot miren que la marcació del número del bastidor sigui la que ha de ser, i també la placa de matrícula del fabricant, una altra numeració.

Per exemple, apliquen productes per veure si la garantia de planxa ha canviat i qualsevol anomalia o canvi els indica que el vehicle està falsificat. De fet, els membres d´aquesta unitat dels Mossos recorden que el número de bastidor és l´ADN del vehicle i asseguren que, un cop el destrueixen, ells s´encarreguen de reconstruir l´ADN i els toca identificar el vehicle de què es tracta. Quan troben que un vehicle és fals i l´aconsegueixen identificar, passen la informació al jutge. El que troben més són vehicles doblats, ja que el delinqüent compra la documentació d´un vehicle al mercat negre i, llavors, el doblen i el venen.

Robar amb un ordinador

La imatge d´un home amb un tornavís o un pal per fer palanca i obrir la porta del cotxe està perdent vigència. I és que ara els lladres de vehicles s´han actualitzat, i això s´explica perquè els automòbils porten aparells electrònics, un ordinador que regula tota la gestió del vehicle i que està connectat a una central (OBD). Inicialment això es va fer, explica un dels agents de la unitat dels GRD dels Mossos a Girona, per gestionar la contaminació dels vehicles, però ben aviat els fabricants van veure que a més a més de gestionar això podien fer moltes altres coses.

Així es van originar les centraletes electròniques de tot el vehicle. En un inici només hi podien tenir accés els fabricants per poder arreglar els vehicles, i a partir del 2009 la Unió Europea va obrir el mercat i qualsevol persona amb accés podia reparar el cotxe connectant-se a la centraleta, però això va obrir les portes a falsificar i a robar. I és que a través de les centraletes es pot obrir i engegar un cotxe, i es pot crear una clau nova, entre d´altres. Els lladres, per tant, han vist en això una manera de robar sense haver de forçar cap pany. De totes maneres, ara això ja no es pot fer tan fàcilment. Els fabricants també han mirat de posar-hi mesures. Per exemple, per evitar que amb un inhibidor de senyal es pugui copiar el codi d´una clau, cosa que, segons un dels policies, abans es podia arribar a fer amb un telecomandament. Ara, en canvi, els fabricants han fet que cada cop que s´obre la porta doni un codi diferent i, per tant, s´evita que es pugui clonar o copiar la freqüència.

Els Mossos també s´encarreguen de comprovar la identitat i que els documents de la gent que ha de passar l´examen teòric de conduir siguin autèntics. El setembre passat, per exemple, van denunciar dues dones gambianes per suplantar la identitat a les proves mèdiques d´obtenció del permís. Una d´elles va suplantar la identitat d´una familiar que tenia problemes de visió.