L

'eix Transversal s'està convertint en un dolorós protagonista amb reiterats accidents amb víctimes mortals. Què està passant en aquesta via de comunicació?

El que temps enrere era una percepció, ara és una convicció. La seguretat de la circulació de vehicles i persones durant aquest període tan llarg i generalitzat d'obres no es té en compte com un factor d'urgent actuació. S'han mantingut els radars per fer calaix però no s'ha invertit de forma eficaç en seguretat per als que hi circulen.

Els usuaris habituals d'aquesta via saben quina és la situació. Tot el tram del centre de Catalunya, de cap a peus, està en reformes per fer el desdoblament. Tot està de cap per avall. Proveu de passar-hi si no en sou usuaris habituals i observareu l'estat de les coses i les inexistents mesures de prevenció més enllà d'algun radar fix o mòbil posat amb traïdoria.

El dia 31 de juliol de l'any passat es va publicar al web de la Generalitat una d'aquelles notes que fan allunyar els gestors públics de la societat. El document encara és consultable. Si es busca al Google: "eix transversal obres", figura com a quarta entrada. Fan el moviment clàssic: neguen la major i anuncien una comissió mixta de seguiment. S'hi parla d'anàlisis d'accidentalitat i de comparatives amb èpoques anteriors. Manifesten que no han augmentat i pengen la intolerable frase de rigor: "no existeix una relació directa entre els accidents i els treballs que s'hi executen". Literal. Caldria que el que la va escriure ho digués als familiars de les víctimes, en persona. I a continuació la pompa per distreure. S'anuncia la creació d'una "comissió estable de seguiment de la seguretat viària". Una reunió després de l'altra en un despatx el més allunyat possible dels llocs dels fets. També s'anuncia la "millora de l'abalisament i senyalització d'obres". Fa set mesos d'aquest anunci.

Anar comptant els morts a l'eix de Girona a Cervera en obres i fer-ne una estadística és indigne. Igual que els greus accidents de l'eix del Llobregat a Cercs o a Sant Pau de Manresa. Les víctimes sempre als mateixos llocs. Als punts negres coneguts. L'eix Transversal és en aquest moment una via negra de punta a punta.

Diguem-ho clar. A Artés, a Santpedor, a Rajadell, les obres són una trampa amb senyals deficients i confuses. Hi ha interseccions provisionals que s'han fet amb inconsciència. Com la que uneix actualment els dos eixos a Sant Fruitós per anar en direcció cap a Vic. Les línies blanques anteriors a les obres s'han cobert amb una pintura fosca que no les elimina totalment. Les línies noves de color groc són poc visibles sobretot a les nits, els dies de boira o de pluja (si és que ho fa algun dia). Les línies originals s'han tapat barroerament i interseccionen amb les noves i provisionals. Un despropòsit altament perillós. Els accessos de les entrades de cada municipi semblen obra d'un incapaç o d'algú que posa l'estalvi per davant de la seguretat.

Alguns polítics amb responsabilitats han provat de carregar les culpes en els excessos de velocitat i en les distraccions dels conductors. Com sempre, la culpa dels usuaris. Segur que hi ha falta de prudència en alguns casos però no pot ser que es gestioni una obra d'aquesta magnitud de la forma que es fa quant a seguretat, senyalització i mesures actives i passives per preservar la vida de les persones.

On són els polítics de les regions centrals? Tant els del govern com els de l'oposició haurien de denunciar-ho i fer lobby a Barcelona. Quants més hauran de morir?

Com sempre, podem comprovar la dedicació i fruïció en l'ús de mesures sancionadores amb radars fixos, mòbils i fins i tot des d'un helicòpter. Castigar els petits culpables, recaptar i sancionar en lloc de mirar el problema des de la perspectiva de protecció del ciutadà en el més preuat que té: la vida.

Usar l'eix Transversal és una activitat d'alt risc. Risc de morir. I què diran els familiars de les persones que hi han perdut la vida aquests darrers mesos? Que l'estadística els quadra?