Consumir molta patata augmenta el risc de patir hipertensió

Una investigació evidencia que recórrer en excés al tubercle en la dieta podria tenir efectes negatius

30.05.2016 | 07:21
Consumir molta patata augmenta el risc de patir hipertensió

El consum de patates ronda els 30 quilos per persona i any, fet que converteix aquest tubercle en un dels productes més freqüents en les taules dels catalans. És un aliment ric en hidrats de carboni, de gran importància en l'alimentació quotidiana, de manera que els experts en nutrició recomanen el seu consum diàriament, juntament amb verdures, amanides, llegums i purés.

De la seva composició cal destacar el contingut en hidrats de carboni, majoritàriament en forma de midó i una petita proporció com glucosa, fructosa i sacarosa; el ser un dels vegetals amb major contingut en midó explica la seva aportació calòrica (88 kcal / 100 g de patates). La fibra està present en quantitats discretes, mentre que els experts assenyalen que és una bona font de vitamina C, si bé una part considerable de la mateixa es pot perdre durant el procés de cocció.

Investigadors de l'Hospital Brigham de Dones i l'Escola TH Chan de Salut Pública de la Universitat de Harvard, als Estats Units, han analitzat què passa quan es supera el consum moderat i han descobert que una ingesta elevada de patates i patates fregides pot estar associada amb un major risc de pressió arterial alta (hipertensió) d'adults. El seu treball es detalla en un article publicat aquest dimarts a 'British Medical Journal'.

Menjar poques patates és més sa

"En el nostre estudi, els participants als quals observem que no tenien pressió arterial alta a l'inici de l'estudi i que van consumir quatre o més porcions a la setmana de patates (bullides, al forn o en puré) més tard tenien un major risc de desenvolupar hipertensió en comparació amb els que consumien una o menys d'una porció al mes ", ressalta l'autora Lea Borgi, metge en la Divisió Renal de l'BWH.

"A més, trobem que si un participant substituïa una porció de patates bullides, al forn o en puré diària amb vegetals sense midó, aquesta pràctica es va associar amb un menor risc d'hipertensió", afegeix aquesta investigadora.

A través de tres estudis longitudinals als Estats Units, els investigadors van seguir a 62.175 dones en el 'Nurses' Health Study ', 88.475 dones en el' Nurses 'Health Study II' i 36.803 homes al 'Health Professionals Follow-up Study 'que no tenien pressió arterial alta a l'inici de l'estudi.

Les 'chips', sense relació amb major pressió arterial

En comparació amb el consum de menys d'una porció al mes, els participants que consumien quatre o més porcions a la setmana presentaven un major risc d'hipertensió de l'11 per cent en el cas de patates bullides, al forn o en puré i del 17 per cent per a les patates fregides. Els científics no van trobar una associació entre el consum de les patates xips i un major risc de desenvolupar hipertensió.

Els investigadors reconeixen possibles limitacions del seu estudi. "Vam tenir en compte totes les dades que estaven disponibles per a nosaltres i vam fer els ajustos estadístics pertinents. No obstant això, com és un estudi observacional, sempre hi ha una possibilitat de que els nostres resultats poden explicar-se per una cosa que no hem estat capaços de tenir en compte en la nostra anàlisi ", reconeixen Borgi i els seus col·legues.

Tot i que no se'ls va preguntar específicament en l'estudi als participants quin tipus de patates consumien, es va considerar que les patates blanques són les que es consumeixen més comunament.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Embaràs

Guia per a embarassades

redacció

 | 0

Et donem consells, t'ensenyem a fer massatges, t'expliquem què pots i no pots menjar...

 

Enllaços recomanats: Premis cinema