L'accés d'Igualada a la ronda sud que va quedar sense construir-se quan es va fer la traça d'aquesta carretera, fa un nou pas per poder ser una realitat. El departament de Territori i Sostenibilitat, que lidera el conseller Damià Calvet, impulsa la redacció del projecte del nou enllaç d'Igualada a la ronda sud. És una obra amb un pressupost estimat de 12 milions d'euros.

El nou accés busca dotar d'una entrada directa la població, alhora que permetrà optimitzar la infraestructura i alliberar de trànsit el nucli urbà. Per aquesta nova entrada, s'espera el pas de més de 7.000 vehicles diaris i que 4.200 vehicles que actualment travessen Igualada deixaran de fer-ho.

Territori ha iniciat la licitació dels treballs de redacció del projecte per un import de 261.000 euros i un termini de vuit mesos. El projecte abasta tres termes municipals: Igualada, Vilanova del Camí i Santa Margarida de Montbui. El nou accés, que s'ubicarà entre els actuals enllaços de Sant Maure i de Vilanova del Camí, estarà format per dues rotondes i un vial d'un quilòmetre. Aquest vial tindrà dos carrils, un per sentit, de 3,50 metres d'amplada i dos vorals d'1 metre cadascun.

El traçat inclou dos viaductes per salvar la riera Garrigosa, primer, amb una longitud d'uns 40 metres, i el riu Anoia, després, amb una estructura d'uns 125 metres. Un cop passat el riu Anoia, el traçat connecta amb la trama urbana d'Igualada; en concret, amb el carrer del Rec, a l'altura del car-rer Misericòrdia.

En coordinació amb l'Ajuntament d'Igualada, s'ha plantejat la continuació de l'actual via per a vianants i bicicletes pel costat sud del carrer del Rec, fent-la passar a diferent nivell respecte dels vehicles.

Alliberament de trànsit

La ronda sud d'Igualada té sis quilòmetres de longitud i va des de Santa Margarida de Montbui fins a Vilanova del Camí. En el tram més proper a Igualada, la ronda té dos accessos: el de Sant Maure i el de Vilanova Sud. Així, per exemple, els conductors que accedeixen a la ronda per Vilanova del Camí han d'arribar a l'enllaç de Sant Maure (en sentit estoest) i després circular per la C37z per l'interior de la xarxa viària urbana fins a arribar al centre d'Igualada. Així, aquesta actuació, a més d'una millora de l'accessibilitat, comportarà una redistribució dels trànsit entorn de la ciutat d'Igualada i permetrà alliberar de vehicles de pas l'interior del nucli urbà.

En aquest sentit, l'estudi de demanda que s'ha dut a terme calcula que el nou accés d'Igualada captarà més de 7.000 vehicles diaris i que 4.200 vehicles que actualment travessen Igualada deixaran de fer-ho. Paral·lelament, 1.800 vehicles deixarien de circular per l'interior de Santa Margarida de Montbui. D'aquesta manera, a més, s'optimitzarà la ronda sud d'Igualada, que actualment té un trànsit aproximat de 5.000 vehicles cada dia.