L'èxit del model de transició entre l'escola i el món laboral que aplica Olesa de Montserrat als seus joves ha fet que dues ciutats l'hagin agafat com a referent per traslladar-lo també als seus adolescents. Una de les poblacions és Vila-seca, de 21.500 habitants, i l'altra Badia del Vallès, que en té gai-rebé 14.000. Olesa fa dos anys i mig que porta a terme aquest programa, anomenat TET, que s'adreça a joves entre 16 i 23 anys i que s'organitza des de les regidories de Serveis Socials, Promoció Econòmica, Joventut i Educació.

Representants de la població vallesana es van reunir divendres amb els tècnics olesans per conèixer exactament tots els detalls del programa, mentre que els tarragonins acudiran avui mateix a la localitat del Baix Nord. Els aspectes del TET que han interessat més han estat el treball interàrees, i el treball corresponsable amb els instituts d'educació secundària obligatòria del municipi.

Yolanda Montero, la tècnica municipal olesana que s'encarrega del programa, valora "molt positivament" el funcionament i l'èxit que està tenint el projecte i destaca que "hem tractat individualment amb uns 400 joves, hi ha molts nois que ho necessiten ja que és en les sessions quan descobreixen la millor manera de treure profit de les seves habilitats en el món laboral".

"Un element molt important per tal que el programa funcioni és disposar d'una borsa de treball municipal com la que tenim a Olesa", assegura la tècnica.

La clau del programa "és conèixer quines són les capacitats de cada noi i vincular-lo al perfil professional més adient, la conjugació de les seves capacitats amb les possibilitats que ofereix el mercat laboral", explica Montero, que afegeix que "el jove ha de saber exactament què li agrada, quines habilitats té, que sàpiga què és important i què no, i quan té a les mans la seva descripció i les seves competències identifiqui què necessita, amb què encaixen, i se li facilita la informació per saber com pot aconseguir el que li fa falta".

Un punt que subratlla Montero és que "quan els joves veuen què els fa falta es posen les piles per aconseguir-ho, com per exemple per obtenir una nota de tall". A més a més, en les sessions els joves aprenen com s'ha d'afrontar una entrevista de treball i com cal fer el curriculum vitae.

El programa, però, també va dedicat als pares. Montero afirma que "fem molt treball d'assessorament, ens vénen molts pares angoixats perquè els seus fills van malament en els estudis i, aleshores, analitzem els recursos per aconseguir canviar la dinàmica". El projecte inclou tots els ventalls possibles: joves que han acabat l'ESO, amb graduat o sense, els que cursen batxillerat o cicles formatius. Els casos es resolen d'una manera concreta i és essencial per als tècnics tenir informació de la persona.