Els representants d'Educació d'Andalusia, Astúries, les Canàries, Catalunya i el País Basc es van aixecar ahir de la reunió sectorial amb el ministre d'Educació, José Ignacio Wert, en protesta per les avaluacions finals d'ESO i batxillerat i la "falta de diàleg" del ministeri. "Ens neguem a assistir com a mers espectadors al continu menyspreu al professorat i a la devaluació constant de les competències de l'autonomia que persegueix la Lomce", segons un document conjunt llegit pel conseller de les Canàries, José Miguel Pérez.

Després de romandre 15 minuts a la reunió, que va començar a les dotze del migdia, van sortir de la sala Pérez; el conseller d'Andalusia, Luciano Alonso; la d'Astúries, Ana González; el secretari general de Polítiques Educatives de Catalunya, Joan Mateo; i la viceconsellera basca, Arantza Aurrekoetxea. El ministeri havia convocat les comunitats per tractar els projectes de reial decret d'estructura de les noves avaluacions finals d'ESO i Batxillerat i de llindars de renda de beques generals per al proper curs. Pérez va explicar que havien plantejat al ministre que "paralitzi" el calendari d'implantació de les avaluacions i que es revisi "conjuntament i amb dades objectives" l'impacte que està tenint el model actual de beques i ajudes a l'estudi. "Si es compromet a paralitzar els dos projectes i iniciar un procés de revisió del seu contingut, continuarem treballant junts -diu el document-, però si persisteix en la seva tramitació, li expressem també la nostra determinació d'abandonar en aquest mateix moment aquesta sessió", com finalment va passar.

Aquests consellers opinen que el model de beques "perjudica greument" l'alumnat i les famílies, i és un "dany injust" que podria tenir més abast si les comunitats no ho haguessin "esmorteït" amb els seus recursos. "És un despropòsit seguir fent passos en una direcció que no condueix enlloc", addueixen aquestes comunitats amb relació a les avaluacions, que consideren "revàlides" amb un objectiu "clarament centralitzador i excloent", per reduir el seu paper al de "mer vigilant i corrector". La plantada de Catalunya té un altre precedent relacionat amb la Lomce, quan la consellera Irene Rigau va abandonar una reunió sectorial el 4 de desembre del 2012 per considerar que el que llavors era un avantprojecte legislatiu "menysvalorava el català". La plantada d'ahir va tenir múltiples reaccions. El conseller de la Presidència, Francesc Homs, la va considerar una prova que "l'operació de recentralització" de l'Estat no només afecta Catalunya, sinó el conjunt de comunitats autònomes.

Les autonomies del PP que van assistir a la conferència sectorial van criticar la "falta de lleialtat" a 32 dies de les eleccions de les comunitats d'Andalusia, Astúries, les Canàries, Catalunya i el País Basc. En finalitzar la reunió, el conseller d'Educació de Castella-la Manxa, Marcial Marín, que va parlar en nom de tots els consellers de les autonomies del PP que van assistir-hi, es va referir així a la plantada. Segons Marín, "la falta de lleialtat" i de "respecte" ajuda poc a construir un futur ideològic perquè "anteposen les batalles ideològiques al que realment importa", que és el "rendiment educatiu dels alumnes". "Cal ser-hi per lluitar i construir la millor avaluació dels alumnes i no per fer batalles ideològiques que només miren a 32 dies d'unes eleccions", va dir. Segons l'opinió de les comunitats on governa el PP, "per construir cal escoltar i ser escoltat". "I alguns només volen que els escoltem i no escoltar".

L'anunci

L'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) ha fitxat la secretària d'Estat d'Educació, Formació Professional i Universitats, Montserrat Gomendio, com a directora general adjunta d'Educació i Habilitats, segons fonts de l'organisme. El nomenament suposa, segons fonts del ministeri d'Educació, un "important reconeixement internacional a la reforma educativa que ha fet Espanya".