Més de cinquanta persones van resultar ahir ferides, tres d'elles greus, quan va xocar un tren de rodalies amb el límit del final de via a l'estació de França de Barcelona, en un accident les causes del qual s'estan investigant.

El xoc es va produir cap a les 07.15 hores, quan un comboi de la línia R2 de Rodalies, procedent del Vendrell i amb setanta passatgers a bord, es va encastar en el límit de la via 11 de l'estació de França .

L'impacte va causar desperfectes a la cabina i als primers vagons i va provocar lesions al maquinista i a 56 passatgers, tres dels quals estan hospitalitzats en estat greu, tot i que no es tem per la seva vida.

En el balanç definitiu dels ferits, els equips d'emergència havien determinat al migdia que únicament hi havia una persona greu, amb una contusió toràcica, si bé posteriorment, després de tornar a avaluar l'estat de salut de dos passatgers més, la xifra ha pujat fins a tres de greus, segons el departament de Salut.

Dels 56 ferits, tres van ser donats d'alta in situ, mentre que de la resta ja només en continuen hospitalitzats 12. Un jutjat de Barcelona va obrir diligències per aquest accident, i els Mossos d'Esquadra van analitzar les dues «caixes negres» del tren, en què queden gravats paràmetres com el registre de frenada i la velocitat de circulació, en el marc de les indagacions que van obrir per intentar aclarir les causes d'aquest sinistre.

Inspeccionar el tren

Els agents de la divisió de Transport de la policia catalana van inspeccionar el tren i, per primera vegada en un accident d'aquestes característiques, van utilitzar un dron per prendre imatges per facilitar la investigació. A la tarda, un cop els operaris van poder retirar el comboi, els Mossos van començar a inspeccionar el límit del final de via, així com la part frontal del tren.

Els agents estan en espera de poder prendre declaració al maquinista, que després de l'impacte va quedar en estat de «xoc».

Després de l'accident, el cap del govern de l'estat, Mariano Rajoy, va mantenir una conversa telefònica amb el President de la Generalitat, Carles Puigdemont, per expressar-li la solidaritat i interessar-se pels detalls dels fets.

El ministre de Foment, Íñigo de la Serna, que es va desplaçar a l'estació de França, va detallar que el tren, un Civia, havia superat «totes les intervencions de manteniment» i que, de fet, l'última va ser fa deu dies, el 18 de juliol passat. El ministre va detallar que el maquinista té 31 anys d'edat i 7 d'experiència en la circulació de trens a Catalunya amb els serveis de Rodalies.

Segons De la Serna, Adif el va informar que les balises que limiten la velocitat en l'acostament a l'estació haurien funcionat amb «absoluta normalitat» i que ho van fer «correctament», encara que el ministre va insistir en la prudència a l'hora d'avaluar aquestes dades.

De fet, alguns dels passatgers del tren van explicar que el comboi havia reduït la velocitat en entrar a l'estació, tot i que finalment va acabar xocant amb el topall del final de via. El ministre de Foment va informar de la constitució d'una sala de crisi a la mateixa estació de França i va assenyalar que el sinistre s'havia comunicat a la Comissió d'Investigació d'Accidents Ferroviaris.