31 de maig de 2018
31.05.2018

Selectivitat 2018: 15 trucs per aprovar sense patir

El primer consell és desdramatitzar: «No ens juguem el ser o no ser del nostre futur»

31.05.2018 | 18:45
Alumnes de Batxillerat, en una pausa de la selectivitat l´any passat

Planificar bé les matèries, fer descansos per cada hora d'estudi, allunyar-se del mòbil i d'altres elements de distracció són alguns dels 15 consells que donen els experts als milers d'estudiants que aquests dies afrontaran la selectivitat o els exàmens de final de curs . El dia de la prova, recomanen portar rellotge per controlar el temps, llegir molt bé les preguntes i deixar per al final les que resulten més difícils.

1) Desdramatitzar: «No ens juguem el ser o no ser del nostre futur».

En aquest sentit, la professora dels Estudis de Psicologia i Ciències de l'Educació Modesta Pousada aconsella desdramatizarla. «És un examen important, però no ens juguem el ser o no ser del nostre futur. Qui tingui molt clara la seva vocació, encara que no obtingui prou nota, acabarà arribant a ella per una via o una altra », sentencia.

2) Planificació realista i «ajustada al temps» de què es disposa

Per a l'experta, una bona preparació de l'examen és bàsica per afrontar la selectivitat amb garanties d'èxit, consell que és extrapolable als alumnes que afrontin els exàmens de final d'ESO o Batxillerat. En aquesta preparació té un paper fonamental la planificació. «Ha de ser realista, ajustada al temps de què es disposa i el més concreta possible», explica.

Per exemple, si un estudiant planifica estudiar anglès un matí sense concretar quins temes, com no té un objectiu concret, probablement es distraurà més. Pousada també aconsella distribuir les matèries i estudiar més d'una cada dia. «És millor això que no dedicar dos dies intensius a la mateixa matèria», sosté.

3) Un repàs al final de cada dia d'estudi

Un element clau en l'estudi és el repàs, que s'ha de fer al final de cada jornada d'estudi i repetir l'endemà. Pousada subratlla que en les primeres 24 hores posteriors a un aprenentatge, sobretot en el cas dels més memorístics, l'oblit és més intens. «Una manera eficient de combatre'l és repassar a les 24 hores», explica.

4) No estudiar el dia de la prova

El dia abans de l'examen, la professora recomana repassar conceptes al matí ia la tarda deixar els llibres. I el dia de la prova, és partidària de no estudiar. «La visió d'estudiants amb llibres repassant matèria a les portes de l'aula de l'examen és contraproduent perquè només aconsegueix angoixar més», sosté Pousada.

5) Fer mapes conceptuals, esquemes i resums

A la memorització de la matèria ajuden, segons l'experta, els mapes conceptuals, els esquemes o resums, que permeten a l'estudiant comprendre millor conceptes fonamentals i l'ajudaran a saber explicar amb les seves pròpies paraules el que ha llegit.

6) Per cada hora d'estudi, 15 minuts de descans

Si el repàs és clau per retenir conceptes, també ho és el descans entre matèries. «Estar sis hores assegut a la cadira no té sentit perquè el nivell de concentració va baixant», explica la professora d'Educació. Per això aconsella fer sessions d'entre 45 i 60 minuts d'estudi separades per petits descansos de 15 o 20 minuts.

7) Estudiar els temás més difícils quan més es rendeix

Per on començo a estudiar? És una de les preguntes que es plantegen probablement els alumnes un cop finalitzat segon de Batxillerat. Les matèries que resulten més difícils cal estudiar-les en el moment en què més rendim. Això depèn de cada persona, ja que hi ha persones matutines i altres que rendeixen millor a la nit.

8) El mòbil, lluny de la taula d'estudi

Els experts aconsellen deixar el mòbil lluny de la taula on estudiem. Pousada explica que una forma d'evitar distraccions innecessàries és planificar tot el que necessitem abans de començar a estudiar: papers, llapis, resums, llibre ...

«Els distractors són enemics de la concentració; per tant, el nivell de concentració serà més alt com menys distractors tinguem », explica la professora dels Estudis de Psicologia de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i doctora en Psicologia Amalia Gordóvil.

9) Dormir i menjar bé

Gordóvil destaca també la importància d'una bona higiene del son i una alimentació adequada perquè el cos tingui prou energia per afrontar la situació. «Aquests factors contribueixen a una millor concentració i en conseqüència a un millor rendiment».

10) Llegir totes les preguntes i contestar primer les que sabem

I quan arriba el dia de l'examen? De la mateixa manera que s'ha de planificar l'estudi, també cal saber planificar l'examen. Un cop els examinadors ens deixen el full sobre la taula i comença el temps per completar la prova, Pousada aconsella llegir de dalt a baix totes les preguntes de l'examen. «Així sabrem què se'ns pregunta, si hi ha qüestions relacionades i per on puc començar a contestar», afirma.
 
En aquest sentit aconsella contestar primer el que sabem i deixar per al final les preguntes que ens generen més dubtes. «Començar pel que controlo em tranquil·litzarà i, si no tinc temps de contestar tot l'examen, almenys hauré desenvolupat el que millor porto», afirma, i recomana rellegir també les preguntes i respostes. L'objectiu d'aquesta segona lectura és evitar faltes d'ortografia, rectificar signes de puntuació, detectar frases inacabades i comprovar que es respon exactament al que se'ns pregunta.

11) Portar un rellotge per controlar el temps

El control del temps és també clau per afrontar la prova amb garanties d'èxit. Per això, Pousada recomana portar un rellotge. «Hem de ser conscients del temps de què disposem i del que ens queda. Si ha passat una hora d'examen, he de haver arribat a la meitat de la prova », explica. Cada examen dura una hora i mitja.

12) Descansar i relaxar-se entre jornada i jornada de la PAU

La prova de selectivitat es divideix en tres dies. Entre jornada i jornada, l'experta aconsella relaxar-se. Pot quedar-se amb algun company per resoldre algun dubte d'última hora, però per regla general aquests dies és millor estar tranquil.

13) I davant la por de quedar-se blanc? respirar

Davant d'aquesta situació, Gordóvil aconsella prendre uns minuts per respirar. «La respiració conscient ens ajuda a tenir el control sobre el cos i sobre l'ansietat, i al fet que no sigui l'ansietat la que ens controli a nosaltres». Per això, Gordóvil també afirma que començar per la pregunta més fàcil ajudarà a rebaixar l'ansietat.
 
Gordóvil, que també és psicòloga infantojuvenil i familiar al centre GRAT, explica que l'estrès o l'ansietat vénen donats per la por al fracàs i un alt grau d'exigència amb un mateix. «Quan aquestes dues variables s'uneixen, l'estudiant tem no poder complir amb unes altes expectatives que diposita sobre si mateix i pot aparèixer una por paralitzant», comenta. Paradoxalment, molts dels alumnes que se senten així, explica, són estudiants excel·lents amb un alt grau d'autoexigència.

14) Esborrar els pensaments negatius

La psicòloga afirma que de vegades aquestes persones tenen una sèrie de pensaments negatius del tipus «no ho aconseguiré», «no donaré la talla i no podré entrar a la universitat que vull» o «decebré a tothom». L'experta afirma que aquests pensaments reforcen emocions com la por. Davant d'aquesta situació, aconsella modificar-los per altres més realistes. Per exemple, ajudarà que l'estudiant pensi «faré tot el possible perquè surti bé» o «m'he preparat bé per a arribar fins aquí», diu Gordóvil.G

15) Surt de casa amb prou marge de temps

El dia de l'examen és important anar a dormir aviat. Els experts asseguren que no té cap sentit passar-se la nit abans de l'examen davant els llibres amb cafè o altres begudes estimulants. Per això aconsellen aixecar-se amb temps suficient, prendre l'esmorzar i sortir de casa amb més marge de temps del que és habitual per evitar contratemps d'última hora.
Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
L'últim El més llegit