Els casals d'estiu i extraescolars de la Catalunya Central afronten la supervivència amb l'esperança posada a poder obrir el juliol, sempre que les autoritats sanitàries ho permetin. Amb el confinament, han hagut d'abaixar la persiana, sense cap tipus d'ingrés, però han de continuar pagant despeses. És el cas del Taller del Bosc de Manresa per a qui el confinament ha suposat aturar l'activitat, haver demanat un crèdit ICO per tirar endavant i, malgrat tot, veure amb incertesa el futur del negoci. Malgrat l'expectació per l'anunci del conseller d'Educació d'incrementar les activitats a l'estiu, volen «més concreció». Segons el seu responsable, Ricard Caballero, «si al juliol no podem aixecar la persiana, ja no la podrem aixecar».

Ricard Caballero va obrir el Taller del Bosc, a Manresa, ara fa quatre anys. Es tracta d'una empresa petita, en ple creixement, que a base d'esforç i dedicació ha anat donant-se a conèixer. Primer com un taller on els infants poguessin desenvolupar-se a través de les arts plàstiques, la creativitat i el món del lleure, i també on es donés importància a l'educació mediambiental dels més menuts. A banda de les activitats extraescolars, des del taller també es gestionen menjadors escolars o les activitats durant la jornada intensiva que fan les escoles a finals de curs.

Caballero ha explicat que la crisi sanitària ha «frustrat» els plans per continuar la seva línia ascendent. «La crisi ens ha trencat, i malauradament no podrem estar gaire temps així», assegura. També ha lamentat les poques ajudes a què, en el seu cas com a autònom, pot optar. Es queixa que les despeses i els impostos s'han de seguir pagant, encara que els hagin posposat alguns pagaments, i fer-hi front serà «molt complicat» sense poder facturar «absolutament res».

Actius a les xarxes socials

Per poder trampejar aquest moment dur per a l'empresa i mantenir-se actius, s'han abocat, com molts, a les xarxes socials. En aquest sentit, Caballero opina que les xarxes són útils per guanyar visibilitat, però no li serveixen per tirar endavant l'empresa. «Benvingut sigui si algun dels nous subscriptors que ara ens segueixen, quan acabi tot, s'apunten al taller», ha destacat. Des del taller també estan plantejant habilitar la compra online i oferir kits d'automuntatge, perquè la gent pugui fer les manualitats a casa.

Dificultats per tirar endavant

Les quatre monitores que tenia contractades s'han hagut d'acollir a un ERTO. També s'han vist obligats a demanar un crèdit ICO. «L'interès és baix, però nosaltres ja estem endeutats de fa poc quan vam obrir, i encara que hi hagi un any de carència, després estarem pagant interessos per doble via», assenyala. Ha calculat que per poder fer viable el negoci, el mes de juliol, i sempre que les autoritats sanitàries ho permetin, hauria de poder obrir. «A l'agost facturem 0 i el setembre gairebé 0. Per això durant el mes de juliol hem de treballar, per poder aguantar fins a l'octubre».

La seva idea és poder fer casal d'estiu al taller, treballant com altres anys un projecte cada setmana, amb activitats al matí, i també per alguna entitat, ajuntament o associació de veïns si els ho demanen. Però tampoc no perd l'esperança amb el mes de juny. Si es decideix que les escoles puguin obrir el juny, volen també poder mantenir la gestió de la jornada intensiva en les escoles amb qui ja tenien contracte. I si no hi ha escola, oferiran el seu local per poder acollir 25 infants i fer activitats els matins amb preus populars.

Un campus d'estiu de ciència

El coronavirus també ha alterat l'activitat al Lab 0_6 impulsat per professionals dels estudis d'Educació Infantil de la Facultat de Ciències Socials de Manresa (UVic-UCC). Durant tot l'any organitzen activitats per a escoles relacionades amb la ciència i els hàbits saludables. La seva directora, Montserrat Pedreira, explica que en un curs ordinari tenen més de 6.000 alumnes de fins a 8 anys i durant el juliol fan un campus amb 23 nens per sessió els matins.

Amb la irrupció de la pandèmia, però, s'han cancel·lat totes les activitats previstes fins al juny i ara treballen en el pròxims campus d'estiu. L'equip que hi treballa està format per una directora i quatre professors. La seva responsable creu que serà una eina molt útil ara que els nens s'han quedat sense classes perquè «no és només passar l'estona amb els nens sinó d'una forma educativa».

Tot i les incertes, treballen en el nou campus infantil per al juliol i amb la possibilitat de donar suport als campus d'altres escoles perquè utilitzin les instal·lacions. «Pensem sobretot en els centres que tenen nens amb màxima complexitat, com col·lectius desfavorits i amb dificultats socioeconòmiques de Manresa i entorns», afegeix. És per això que oferiran el projecte a les administracions del territori perquè es pugui aprofitar aquest recurs. Durant el confinament, també han aprofitat les xarxes socials per acostar la ciència als més petits. Cada setmana pengen reptes per animar-los a experimentar.