La Generalitat, a través de l’Agència Catalana de Consum (ACC), ha obert expedient sancionador a 16 aerolínies per «pràctica comercial deslleial» al no informar els consumidors del dret al reemborsament en cas de cancel·lació del vol.

Segons el departament d’empresa, l’expedient sancionador s’ha obert per informar prioritàriament els consumidors sobre el dret a acceptar un canvi de data de vol o el lliurament d’un val de viatge i no sobre el dret a l’obtenció del reemborsament dels diners pagats en cas de cancel·lació del vol, arran de les anul·lacions derivades de la covid-19.

Les companyies afectades són Vueling, Air Europa, Air France, British Airways, Easyjet, Fly Level, Iberia, KLM, Latam Airlines, Lufthansa, Qatar Airways, Ryanair, Swiss International Air Lines, TAP Air Portugal, Transavia i United Airlines.

Les webs de les línies aèries mostraven i facilitaven l’accés amb caràcter preferent del canvi de data del vol o del lliurament de cupons o bons de viatge.

No obstant això, l’opció de reclamar l’obtenció del reemborsament dels diners quedava molt més amagada i l’accés a aquesta sol·licitud era fruit d’un procés de navegació per la web molt més llarg i menys lògic i intuïtiu.

Segons la Generalitat, aquesta «asimetria» en la presentació de la informació pot portar el consumidor a prendre una decisió que no hauria pres en cas d’haver tingut accés en el mateix moment al reemborsament dels diners.

El reglament CE 261/2004 estableix que, davant la cancel·lació d’un vol, el consumidor té dret a escollir entre la devolució dels diners o l’acceptació d’un transport alternatiu.