El Govern de la Generalitat està decidit a implantar, si pot ser ja l'any que ve, un model amb tarifa plana (el que també es coneix com a vinyeta) per als usuaris habituals de la xarxa de carreteres catalanes, que suposaria alhora una eliminació dels peatges. És a dir, una taxa per als conductors catalans (i un import per als conductors que utilitzin o circulin de pas per la infraestructura viària catalana), per distribuir el cost de tota la xarxa. Aquest model, si s'aconsegueix portar a terme, tindria una incidència molt important a tota la xarxa viària catalana, però també molt específicament a la Catalunya Central ja que és un territori on hi ha un peatge explícit (el de l'autopista Terrassa-Manresa, amb una concessió encara llarga) i diversos peatges a l'ombra.

El nou conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha defensat públicament els darrers dies la implementació d'aquesta vinyeta de manera «homogènia a tot el territori de Catalunya», i ha posat en relleu que el Govern ja té una proposta «molt elaborada», «parlada» i «a punt» per ser portada a la pràctica.

En una compareixença recent, Calvet argumentava que «la pregunta no és si s'han d'acabar els peatges, sinó com es finançarà el manteniment, la gestió i la millora de la infraestructura viària». A més, defensava que els recursos que aporti aquesta futura taxa o tarifa plana serviran per «millorar el transport públic», així com per aplicar «mesures» a favor de la sostenibilitat de la xarxa viària.

El sistema que té definit la Generalitat passaria la creació d'un ens, que podria ser un consorci entre les diferents administracions, que s'ocupi de l'explotació, millora i manteniment de les anomenades vies d'alta capacitat de Catalunya (autopistes i autovies), que inclouen tant les que disposen d'un peatge amb amb barrera física com els anomenats peatge a l'ombra. En el capítol financer, obtindria els recursos i els redistribuiria segons les condicions contractuals de cada via, ja siguin de gestió directa per part de l'administració o de concessió privada.

La vinyeta anual, segons la proposta que el Govern té dissenyada, costaria entre 60 i 80 euros més IVA. Amb aquesta tarifa es podria circular per totes les vies d'altes prestacions durant un temps determinat. El criteri és que qui usi la xarxa pagui el seu cost d'explotació. El projecte preveu que tots els vehicles amb domicili fiscal a Catalunya abonin aquesta modalitat. Als qui acreditin haver recorregut menys de 3.000 quilòmetres a l'any i no haver usat vies d'alta capacitat (no haver estat detectats pels lectors de matrícules) se'ls retornaria aquest import. Hi hauria diferents preus segons el temps d'utilització per als turismes forans i també segons els tipus de vehicles.

S'han calculat uns ingressos del sistema de 930 milions anuals en el període 2019-2021, en el qual encara estan vigents les principals concessions amb peatge explícit. A partir del 2022 i fins al 2032 la xifra s'eleva a 1.100 milions a causa dels menors costos després de la reversió d'aquestes vies. El 29% dels ingressos procediria de vehicles de no residents i el 46% dels costos es destinaria a les compensacions transitòries als actuals concessionaris.

162 milions d'estalvi

L'anterior conseller de Territori, Josep Rull, va presentar ara fa un any aquesta proposta que ja s'estava treballant en aquell moment i va xifrar en en 162 milions l'estalvi socioeconòmic que suposaria la mesura.

Una dada resultat de sumar 68,6 milions de reducció de costos derivats de la caiguda de la sinistralitat per la millora de la seguretat que suposaria desviar el trànsit de vies secundàries i congestionades a vies d'alta capacitat. En el cas concret de l'N-II de Girona, només la desviació dels camions a l'AP-7 ha suposat passar de 13 víctimes mortals a l'any a 2 morts. 52,7 milions més vindrien de la reducció del temps perdut en desplaçament per vies secundàries i paral·leles a vies de gran capacitat. En aquest sentit, l'nforme indica que en l'actualitat es perden 4,milions d'hores a l'any, cosa que suposa 195.833 dies perduts o més de 500 anys perduts anualment fent cues a les carreteres.

En termes mediambientals també hi hauria un benefici social perquè es reduiria de 17,7 milions de quilòmetres els recorreguts que anualment es fan per carretera. Per demostrar que no hi hauria col·lapse a les autopistes de peatge, l'estudi indica que l'impacte de la taxa suposaria un increment del 24% del trànsit, mentre que a les carreteres paral·leles la reducció general seria de la meitat i en alguns casos com el de les costes de Garraf del 90%.