Incentivar vocacions científiques entre els joves tot descobrint la ciència i la tècnica més propera, la del dia a dia i sortint de les aules, i, a la vegada, trobar noves metodologies pedagògiques que facin créixer aquest interès per la ciència entre els adolescents. Són els objectius que busca el projecte europeu Erasmus+ Open Science Schooling que des del curs passat està en marxa a l'institut Pere Fontdevila de Gironella. Juntament amb l'Exploratori de Recursos de la Natura de la Universitat Politècnica de Catalunya, són els participants catalans del programa conjuntament amb estudiants de Romania, Portugal, Grècia, Polònia, Lituània i Israel, i sota la coordinació de Finlàndia.

Dolors Grau, codirectora de l'Exploratori de Recursos de la Natura, explicava a Berguedà Setmanal la importància de projectes com aquest, «que permeten als joves descobrir que la ciència és un element important que forma part del dia a dia de les persones». Després d'una primera part del projecte -el curs passat- que va servir d'observació i coneixement de l'entorn proper a nivell tècnic i científic, amb sortides al bosc, visites a empreses o a equipaments, aquest curs els alumnes ja estan treballant en projectes a partir de l'eix principal que han escollit: els recursos naturals del bosc i el seu aprofitament. «Un tema molt relacionat amb la nostra comarca i vinculat a la tipologia d'empreses que hi tenim», ha afegit.

Des de fa unes setmanes, els prop de 40 alumnes de quart d'ESO del centre estan treballant, per grup, en diverses iniciatives. «S'han plantejat una sèrie de reptes que han d'anar desenvolupant», expliquen Josep Marmi i Dolors Marina, dos dels professors que participen al projecte. Entre les propostes, hi ha la creació d'una petita caldera de biomassa, amb la reproducció d'una maqueta a escala; l'aprofitament de les plantes aromàtiques per a l'elaboració de cosmètics naturals; o la creació d'una cooperativa per a la comercialització de productes que provenen dels boscos. «En tots ells hi ha un procés d'aprenentatge que relaciona continguts científics amb altres matèries i coneixements», destaquen. Per exemple, les conclusions s'han d'escriure en anglès, ja que tots els resultats es comparteixen periòdicament amb els alumnes de la resta de països que participen al projecte.

Al llarg d'aquests 30 mesos de durada del programa educatiu, els joves tenen la possibilitat de visitar altres centres d'Europa per intercanviar punts de vista sobre els coneixements que van adquirint. Gironella va acollir una de les trobades el curs passat i diversos estudiants berguedans ja han participat o participaran en aquestes reunions. Per al director de l'institut, Salvador Cardona, és un projecte atractiu «per intentar que els joves no es perdin a l'hora de fer ciència, ja que en els propers anys es necessitaran perfils científics per ocupar llocs de treball», ha apuntat.