Futurs arquitectes proposen obrir la colònia Viladomiu Vell a l'espai natural
Una cinquantena d'alumnes presenten vint projectes per millorar el patrimoni industrial de Gironella

Els veïns de l'antiga colònia Viladomiu Vell de Gironella van conèixer els projectes arquitectònics dels alumnes / fotos: laura serrat
laura serrat
Enderrocar el mur que separa el riu Llobregat de la colònia Viladomiu Vell de Gironella per fomentar l'activitat a l'entorn natural o crear un centre de formació en fusteria a l'antiga fàbrica són algunes de les propostes dels estudiants d'arquitectura, que centren el seu treball de final de màster en elaborar projectes de millora per al patrimoni industrial de Gironella. Els principals objectius que es proposen són obrir les colònies a l'espai natural i evitar la despoblació.
Els veïns de l'antiga colònia de Viladomiu Vell van poder escoltar ahir la vintena de projectes ideats per una cinquantena d'estudiants de l'Escola d'Arquitectura del Vallès. La trobada va incentivar l'intercanvi d'impressions entre estudiants i veïns. Aquests últims van rebre amb entusiasme les propostes de millora de l'espai públic però van mostrar-se escèptics a l'hora de valorar la possible execució d'aquests projectes, ja que alguns requereixen de força pressupost. Segons el regidor del consistori Roger Ballús «s'estudiarà cada proposta».

Futurs arquitectes proposen obrir la colònia Viladomiu Vell a l'espai natural
Entre els diferents projectes, n'hi ha que estan enfocats a millorar la integració de les antigues colònies a l'espai natural. Un exemple és la rehabilitació del camí que comunica les colònies Viladomiu Vell i Viladomiu Nou, o la recuperació del túnel per on passava el tren que comunicava les fàbriques tèxtils de Gironella. «Si aconseguim que el túnel sigui transitable, es millorarà la connexió entre les antigues colònies industrials i hi haurà més vida», sosté l'alumne Carlos López.
També es van presentar projectes vinculats en la millora de l'habitatge. Un d'ells pretén solucionar el fred que passen els veïns a través de la construcció de galeries interiors per on entri llum natural i escalfor i també instal·lar ascensors als edificis. D'altres alumnes es van centrar a idear propostes que evitin la despoblació de l'antiga colònia. Crear un centre d'alt rendiment o acollir immigrants en els pisos buits de Viladomiu Vell són alguns dels projectes.
Segons el president de l'Associació de Veïns de Viladomiu Vell, Pere Clotet, «cal fer més accessible el riu Llobregat i arreglar els camins, però també obrir una botiga o algun bar per evitar la sensació d'aïllament que sentim».
- El relat dels viatgers de l'avió que va succionar un home a Milà, ja a Espanya: 'Va venir corrents, va passar per sota i vam sentir una vibració molt forta
- L'últim adeu a Pere Camps, activista social i musical manresà, omple a vessar el tanatori Mémora
- Entren a robar a la Regina de Manresa i s'emporten 40.000 euros en perfums
- El món de l’esport omple la platea del Kursaal de Manresa per homenatjar Pere Miró, el manresà més olímpic
- Aquesta és la piscina més econòmica del Bages
- Habitatges de Santpedor pateixen les molèsties de la xinxa de la colza
- Els germans i actors Marc i Jan Buxaderas, pregoners de la Festa Major de Manresa
- S'enfronta a 14 anys de presó per atropellar greument una agent i ferir sis persones més durant una persecució a Manresa