2020. Aquest és la data que s'ha fixat Damià Calvet, el conseller de Territori i Sostenibilitat del Govern català per tal d'iniciar les obres per desdoblar la C-16 entre Berga i Cercs i construir el tercer carril reversible fins a Bagà. Una actuació que l'executi ha pressupostat en 178 milions d'euros, que actualment es troba en fase d'exposició pública i que es licitarà aquest any, segons Calvet que aquesta tarda de dimecres ha presnetat el projecte a alcaldes i agents socials del Berguedà al Consell Comarcal del Berguedà. Un cop comencin les obres tenen un periode d'execució estimatd'almenys 18 mesos, motiu pel qual com a molt aviat aquesta actuació estaria acabada el 2022, segons les previsions del Govern.

El conseller de Territori i Sostenibilitat ha indicat que aquesta opció millorarà la seguretat del trànsit i ajudarà a «gestionar la mobilitat» d'una via que en dies punta registre una Intensitat Mitjana de Vehicles (IMD) de 20.000 cotxes mentre que els dies laborals aquesta freqüència es redueix a la meitat. Damià Calvet ha indicat que l'opció del desdoblament combinada amb el tercer carril reversible és «un projecte que satisfà les necessitats del territori i és viable econòmicament» i sostenible mediambientalment. Calvet ha indicat que aquest projecte «millora la capacitat i la seguretat» de la C-16 «per la barrera mòbil i perquè hi haurà més zones d'avançament».

El tercer carril reversible, -la barrera mòbil- és un sistema innovador i pioner a l'Estat Espanyol. «Es tracta d'una barrera que separa els carrils de circulació en funció de les necessitats del trànsit mitjançant una màquina de transferència. La màquina agafa la barrera i la trasllada mentre va circulant a uns 15-20 quilòmetres per hora».

El conseller Damià Calvet ha explicat que «aquesta maniobra s'efectua en el sentit on es tanca el carril i, en condicions normals, en horaris de poc trànsit. D'altra banda, l'actuació preveu «un disseny dels carrils que permeti un espai suficient en el cas que es produeixi alguna incidència en el sentit de carril únic».

Desdoblament i tercer carril

Desdoblament i tercer carril

El projecte que aquesta tarda ha presentat als agents socials berguedans el conseller Damià Calvet es divideix en quatre trams. Entre el sud de Berga i el pantà de la Baells (Cercs), un tram de 6 quilòmetres que «travessa una zona d'orografia difícil, però no es troba encaixat en la vall» i, per tant, segons el projecte, «el desdoblament és viable tècnicament i mediambientalment». En aquest cas, l'existència de dos túnels d'uns 450 metres de longitud cadascun, afegeix, «fa aconsellable l'opció de duplicar la carretera, a partir de la plataforma existent, per assolir quatre carrils de circulació, amb una mitjana fixa de separació».

Pel que fa al tram següent d'uns 7,5 quilòmetres des de Cercs i fins a l'enllaç de Malanyeu, el Govern proposa «construir un carril addicional a la carretera per implantar una secció d'un tercer carril» que «seria reversible, de manera que funcionarà en un sentit o en un altre segons les necessitats. Per separar els dos sentits de la circulació, «s'ha optat per la implantació d'una barrera mòbil». A continuació hi ha un tram intermedi d'1,5 quilòmetres de llargada en el qual « es desdoblaria la carretera per generar una zona d'avançaments en tots dos sentits de la circulació». Finalment, al tram restant de 6 quilòmetres fins a Bagà, es previst que s'implantaria el tercer carril amb barrera mòbil.

Adaptar els túnels

Adaptar els túnels

Segons el projecte, l'obra comportarà la construcció de dos nous túnels en el tram de la carretera que es desdoblarà i l'ampliació dels tres túnels existents al llarg del traçat on es construirà el tercer carril addicional. En concret, es construirà un nou túnel com a duplicació del túnel de Berga, de 448 metres de longitud, i un altre com a duplicació del de Cercs, de 461 metres. Així mateix, s'eixamplaran els túnels de la Nou (185 metres de longitud), el del Castell de Guardiola (141 metres) i el paral·lel al nucli urbà de Guardiola del Berguedà (368 metres).

El projecte inclou la construcció o ampliació d'una vintena d'estructures, de les quals 10 són obres de fàbrica, 7 són passos inferiors i 8 són passos superiors. La major part d'aquests passos formen part d'enllaços.

Aquesta actuació abasta un total de 16 enllaços, que seran tots a diferent nivell fet que suposarà una important millora en la seguretat segons ha indicat el conseller Damià Calvet. D'aquests, 8 corresponen a encreuaments que ara són a nivell i es transformen en enllaços a diferent nivell per adaptar-se a la nova conifguració de la carretera. La resta d'accessos es remodelen.

El projecte que el departament de Territori i Sostenibilitat sotmet a informació pública (fins a finals de gener pels particulars i fins a finals de febrer per les administracions) també planteja «una gestió avançada, intel·ligent, de la infraestructura». Es preveu instal·lar «un conjunt de pòrtics de senyalització variable que informarien les persones usuàries de les condicions de circulació; el sentit de circulació de cada carril i la velocitat màxima permesa en cada tram. Amb aquest sistema es busca afavorir la seguretat i la comoditat en la conducció», segons han indicat fonts del Govern.