La millora de la mobilitat entre les dues bandes de la frontera catalana i francesa és un dels objectius amb què treballen la Generalitat de Catalunya, la regió d’Occitània i el Consell Departamental dels Pirineus Orientals, que l’any 2020 van iniciar un projecte pilot per posar en marxa cinc línies d’autobusos que connecten aquest espai transfronterer. Després d’una fase de prova de dos anys, els seus promotors pretenen consolidar el servei de mobilitat interurbana i obren la porta a la possibilitat d’incrementar les parades i les freqüències dels autobusos.

En una visita celebrada ahir a l’Ajuntament de Puigcerdà, representants de les tres administracions es van comprometre a continuar treballant a favor de la continuïtat i la millora del servei. Malgrat que la seva implementació va coincidir amb la pandèmia de la covid-19, van assenyalar que ha obtingut una bona acollida, amb 100.000 passatgers anuals a les tres línies que va crear la Generalitat, respectivament, que connecten Figueres i Le Bolou, Figueres i Maçanet de Cabrenys i Camprodon i Prats de Molló.

Les administracions franceses, per la seva banda, van dissenyar dos trajectes que creen un enllaç entre Portè, Puigcerdà i Montlluís i Er, Puigcerdà i Formiguera. Aquestes sumades amb les altres formen part del projecte euorpeu ConnECT, que pretén impulsar la mobilitat a l’Espai Català Transfronterer i afavorir la coordinació i la millora d’horaris i freqüències entre municipis de totes dues bandes dels Pirineus. Fins aleshores, els autobusos no travessaven la frontera.

La iniciativa pressupostada en 1,7 milions d’euros ha comptat, des del començament, amb l’ajut dels fons europeus, que han finançat un 65% del total, mentre que la resta l’han assumit les tres administracions impulsores. El finançament europeu es prolongarà fins al 2024 i, acabat aquest període «estudiarem la possibilitat d’adherir-nos a nous programes europeus que permetin donar continuïtat a un servei que ha donat molt bons resultats», assenyalava, el secretari de Territori de la Generalitat, Isidre Gavin.

En la mateixa línia es va expressar el vicepresident del Consell Departamental dels Pirineus Orientals, Nicolas García, que destacava que la xifra de 100.000 usuaris al llarg de l’any 2021, «només és un començament, tenint en compte l’impacte que va tenir la pandèmia en la mobilitat». També va posar en relleu la interrelació de les línies d’autobusos amb altres projectes que tenen la voluntat de connectar les dues bandes del Pirineu, com ara l’Hospital Transfronterer.

Qui també va assistir a la trobada va ser el vicepresident de la regió d’Occitània, Jean-Luc Gibelin, que va destacar que «més enllà d’aquest període experimental, volem que aquesta relació continuï perquè és molt important la cooperació transfronterera». Gibelin també va apuntar a la possibilitat de millorar aquestes connexions transfrontereres creant nous recorreguts amb el ferrocarril.