Segueix-nos a les xarxes socials:

La composició poètica, musical i coreogràfica s’entrecreuen a ‘Alba’, la nova creació d’Aimar Pérez

El muntatge es podrà veure al Mercat de les Flors des d’aquest dijous fins diumenge

La composició poètica, musical i coreogràfica s’entrecreuen a ‘Alba’, la nova creació d’Aimar PérezPere Francesch

El Mercat de les Flors estrena ‘Alba’, la nova creació del coreògraf Aimar Pérez que entrellaça poesia, música i dansa. Pérez reflexiona sobre la proximitat que hi ha entre les composicions poètiques, musicals i coreogràfiques i se centra en un conjunt de poemes amb “la idea de fer danses petites i curtes”. El coreògraf ha explicat que ‘Alba’ és una forma de “traspassar metodologies compositives del llenguatge poètic i de la música a la dansa i al revés”. El muntatge compta amb cinc intèrprets a escena i amb la música del piano de Hug Vilamala en directe, i es podrà veure el Mercat de les Flors des d’aquest dijous al diumenge.

El tema que recorre ‘Alba’ és la composició i més en concret la composició “en els llenguatges poètic, musical i coreogràfic. De fet, el coreògraf va veure clar el tema del muntatge quan es va adonar que una poesia o una fuga li podien donar l’estructura per la creació d’una coreografia. Per exemple es juga amb la manera d’agafar l’estructura d’una poesia i llegir-la amb codi musical a través de notes. El resultat és un recital de dansa i piano, de coreografies musicals o de poemes dansats.

En total, són tres moviments amb un preludi, interludi i un epíleg. El primer i últim poema d’’Alba’ són palíndroms del compositor Tom Johnson.

“Les danses petites i curtes” d’‘Alba’, sorgides a partir de diversos poemes formen part de la dramatúrgia global del muntatge que tracta sobre la idea cíclica del dia. Pérez ha apuntat que alba és l'inici del dia i per això el muntatge es titula així. Representa per a ell el despertar del llenguatge i com s'articula el llenguatge perquè tingui un sentit i “com s’ordenen els elements ja siguin paraules, moviments i sons, que generen una melodia, una frase o una dansa”.

‘Alba’ representa també per al seu autor un nou despertar i un nou començament. “Fa deu anys de ‘Sudando el discurso’, on parlava sobre la figura del ballarí; després va venir ‘The touching communitty’ amb tota la investigació sobre la Sida i la comunitat de la dansa i finalment, ‘Èpica’”. En aquests tres muntatges, Pérez, ha apuntat, treballava amb la dansa per reflexionar sobre certs temes des d’una teoria crítica. Ara volia fer un pas endavant i crear una coreografia en què “la dansa no necessités justificar-se perquè és vàlida per si mateixa”.

Una diferència respecte als seus treballs anteriors és que per primera vegada el coreògraf dirigeix una peça des de fora sense interpretar-la. “Ha estat un repte i una forma diferent de relacionar-me amb la creació”.

El Mercat de les Flors ha explicat que el poemari coreogràfic d’’Alba’ està inspirat en artistes que “han entès el llenguatge i la seva composició com a joc”, des de Joan Brossa a Raymond Queneau, Lucinda Childs, Gloria Fuertes, Tom Johnson, Maria Mercè Marçal, Josep M. Mestres Quadreny o Georges Perec.

Maria Arnal

Col·labora a ‘Alba’ la cantant i compositora Maria Arnal, que llegeix el poema ‘Mai’ i després ha musicat el poema ‘Sextina-Mirall’ pel muntatge.

Prem per veure més contingut per a tu