La composició poètica, musical i coreogràfica s’entrecreuen a ‘Alba’, la nova creació d’Aimar Pérez

El muntatge es podrà veure al Mercat de les Flors des d’aquest dijous fins diumenge

El coreògraf Aimar Pérez, que ha presentat el muntatge 'Alba' al Mercat de les Flors, amb el programa de mà

El coreògraf Aimar Pérez, que ha presentat el muntatge 'Alba' al Mercat de les Flors, amb el programa de mà / Pere Francesch

Pere Francesch (ACN)

El Mercat de les Flors estrena ‘Alba’, la nova creació del coreògraf Aimar Pérez que entrellaça poesia, música i dansa. Pérez reflexiona sobre la proximitat que hi ha entre les composicions poètiques, musicals i coreogràfiques i se centra en un conjunt de poemes amb “la idea de fer danses petites i curtes”. El coreògraf ha explicat que ‘Alba’ és una forma de “traspassar metodologies compositives del llenguatge poètic i de la música a la dansa i al revés”. El muntatge compta amb cinc intèrprets a escena i amb la música del piano de Hug Vilamala en directe, i es podrà veure el Mercat de les Flors des d’aquest dijous al diumenge.

El tema que recorre ‘Alba’ és la composició i més en concret la composició “en els llenguatges poètic, musical i coreogràfic. De fet, el coreògraf va veure clar el tema del muntatge quan es va adonar que una poesia o una fuga li podien donar l’estructura per la creació d’una coreografia. Per exemple es juga amb la manera d’agafar l’estructura d’una poesia i llegir-la amb codi musical a través de notes. El resultat és un recital de dansa i piano, de coreografies musicals o de poemes dansats.

En total, són tres moviments amb un preludi, interludi i un epíleg. El primer i últim poema d’’Alba’ són palíndroms del compositor Tom Johnson.

“Les danses petites i curtes” d’‘Alba’, sorgides a partir de diversos poemes formen part de la dramatúrgia global del muntatge que tracta sobre la idea cíclica del dia. Pérez ha apuntat que alba és l'inici del dia i per això el muntatge es titula així. Representa per a ell el despertar del llenguatge i com s'articula el llenguatge perquè tingui un sentit i “com s’ordenen els elements ja siguin paraules, moviments i sons, que generen una melodia, una frase o una dansa”.

‘Alba’ representa també per al seu autor un nou despertar i un nou començament. “Fa deu anys de ‘Sudando el discurso’, on parlava sobre la figura del ballarí; després va venir ‘The touching communitty’ amb tota la investigació sobre la Sida i la comunitat de la dansa i finalment, ‘Èpica’”. En aquests tres muntatges, Pérez, ha apuntat, treballava amb la dansa per reflexionar sobre certs temes des d’una teoria crítica. Ara volia fer un pas endavant i crear una coreografia en què “la dansa no necessités justificar-se perquè és vàlida per si mateixa”.

Una diferència respecte als seus treballs anteriors és que per primera vegada el coreògraf dirigeix una peça des de fora sense interpretar-la. “Ha estat un repte i una forma diferent de relacionar-me amb la creació”.

El Mercat de les Flors ha explicat que el poemari coreogràfic d’’Alba’ està inspirat en artistes que “han entès el llenguatge i la seva composició com a joc”, des de Joan Brossa a Raymond Queneau, Lucinda Childs, Gloria Fuertes, Tom Johnson, Maria Mercè Marçal, Josep M. Mestres Quadreny o Georges Perec.

Maria Arnal

Col·labora a ‘Alba’ la cantant i compositora Maria Arnal, que llegeix el poema ‘Mai’ i després ha musicat el poema ‘Sextina-Mirall’ pel muntatge.