L'escriptor, periodista i assagista Francesc Miralles (Barcelona, 1968) acaba d'editar la seva última novel·la, 'Sakura Love', una obra que es distancia dels seus best-sellers de superació personal i que fixa la mirada en les noves generacions, de les que diu que han perdut "l'esperit juvenil revolucionari que havia existit en l'època dels hippies o en l'època del punk".

"Em sento molt proper a aquesta edat, perquè una persona en la seva adolescència té encara tota la vida plena de possibilitats. Mentre que hi ha persones que als 50 o als 40, o més tard, senten que ja tenen molt poques opcions vitals", assenyala l'autor, que lamenta que "cada vegada hi ha més 'viejóvenes' de 30 anys sense l'entusiasme propi de la seva edat, de la persona que vol canviar el món".

S'ha referit a les manifestacions juvenils de Catalunya, Xile o Hong Kong com "onades" que poden ser "producte de l'avorriment vital" i que, a més, relaciona amb l'èxit de la pel·lícula 'Joker'.

"Aquesta pel·lícula, que és una obra d'art, és una reflexió sobre la societat actual. I hi ha qui s'ho pren al peu de la lletra", rumia Miralles, que recorda que aquest tipus de fenòmens ja s'han donat amb anterioritat, com va passar amb 'La taronja mecànica' a Anglaterra.

El jove protagonista de la seva última novel·la, però, no es busca a si mateix en els carrers plens de joves, sinó en un viatge pel Japó -una de les constants habituals de l'autor- que fa a substitució d'una amiga morta, i que li serveix, al seu torn, per conèixer i enamorar-se d'una excèntrica noia.

Un argument 'murakamiano' per a un escriptor que ha recorregut al llarg de la seva carrera a la filosofia oriental en la seva faceta com a narrador o com a assagista, i que, en qualsevol cas, en aquest llibre prefereix solapar en importància per sota de l'experiència vital que suposa el fet de viatjar.

"Els viatges, sobretot quan és el primer, sempre tenen alguna cosa de iniciàtic. De viatge exterior que alhora és viatge interior", detalla l'escriptor, que afegeix que, en el cas de 'Sakura Love' el protagonista està "totalment desconnectat per voluntat pròpia ", lluny del model de viatge que impera entre el jovent aquests dies, que consisteix a" estar tota l'estona a Whatsapp o a Facebook o retransmetent el que estàs fent ".

Per Miralles, "l'essència del viatge és oblidar-te del que és el teu món per tornar amb una visió diferent", enfront d'uns temps en què "sembla que estar interconnectat a tota hora és una necessitat vital".

Així que, davant els mòbils, les pantalles i la simulació de la realitat de les xarxes socials, aquest escriptor continua preferint el paper, ja sigui com a assagista, com a periodista o com a narrador.

"Per a mi escriure una novel·la és una feina d'imaginació, de transportar el lector a una realitat paral·lela, encara que estigui dins d'aquesta. I també hi ha un component d'evasió, de sortir de la teva realitat, per veure un altre món. Això és relaxant per el lector, perquè porta també a la reflexió", assenyala Miralles, que en aquest llibre, a més, s'ha permès la llicència de crear un personatge a partir d'un amic, el periodista cordovès Gabriel Núñez.