Les matriculacions de turismes i tot terrenys al conjunt de l’estat van retrocedir el 2008 el 28,1%, la pitjor evolució històrica al mercat automobilístic, en retrocedir, les vendes, fins a les 1.161.176 unitats, davant les 1.614.000 del 2007. Catalunya va registrar un descens, en el conjunt de l’any, dos punts superior, del 30,2%, amb 162.760 unitats. La caiguda al Principat, el mes de desembre, va ser del 47,3%, amb només 10.766 unitats matriculades.

Segons que van informar ahir les associacions de fabricants (Anfac) i de venedors (Ganvam) d’automòbils, el desembre va culminar la caiguda de matriculacions en el segon semestre de l’any, amb un descens del 49,9% (el més elevat de l’any en termes mensuals) en relació amb el mateix mes de l’any anterior i un registre de 72.377 unitats davant les 144.441 de fa un any.

Mentre que la reducció de matriculacions d’aquests segments en el primer semestre de l’any va ser del 17,2%, en el període juliol-desembre la caiguda es va elevar fins al 39,2%, una evolució agreujada pels comportaments dels dos últims mesos del 2008, amb enfonsaments pròxims al 50%.

En el desglossament per segments, els turismes van matricular en l’any 1.069.255 unitats, el 26,8% menys que les 1.459.791 de l’exercici precedent, mentre que al desembre les 64.292 matriculacions van reduir el registre el 48,9% respecte a les 125.887 unitats del mateix mes del 2007.

Els tot terrenys van rebre un fort cop després de tres anys consecutius de matriculacions rècord i van tancar el 2008 amb 91.923 unitats, el 40,7% menys que la 155.044 de l’any anterior, mentre que al desembre, amb 8.085 matriculacions, van reduir el 56,4% la dada del desembre del 2007 amb 18.554 unitats. Per canals, els particulars van baixar les seves compres en el mes el 48,4% i en l’acumulat anual el 30,3%, mentre que la compres de les empreses de lloguer van caure el desembre fins al 63,3% i en els dotze mesos el 13,3%.

Anfac i Ganvam van reiterar que dades com les del tancament del 2008 urgeixen l’Administració pública a prendre mesures de xoc com les adoptades en altres països de la UE. Així, van al·ludir a l’eliminació de l’impost de matriculació que, consideren, «tindria un fort impacte i un efecte immediat en els consumidors». El director general d’Anfac, Luis Valero, no va eludir la gravetat de la situació per al sector i va reconèixer que el 2008 va ser un «any molt negatiu que des del principi va tenir mala cara i es va agreujar amb la caiguda en la segona meitat de l’exercici». Valero va manifestar que l’any acabat de començar té també «mala pinta», ja que es parteix d’una previsió de caiguda del 10%, el que pot implicar tancar per sota del milió d’unitats. «És especialment greu -va dir ahir Valero- el fet que entre el 2008 i el 2009 els espanyols deixaran de comprar un milió de cotxes».

Per al directiu de l’associació de fabricants, el mercat automobilístic del conjunt de l’estat s’ha convertit en un reflex de la crisi econòmica i de les «clares conseqüències» que aquesta ha tingut per a la cadena de valor de la indústria, és a dir, l’ocupació, la producció i les activitats auxiliars. Els factors concrets d’aquest comportament, segons el parer del director general d’Anfac, s’han resumit en els problemes de finançament que han tingut els consumidors, la desacceleració econòmica, l’eliminació del Pla Prever i els preus punta del carburant una bona part de l’any, que «han format aquesta gran bola de neu, al final, imparable».

Per marques, el lideratge de l’any va ser per a Ford, amb 106.403 matriculacions, a davant de Peugeot i Citroën, amb 102.882 i 102.266, respectivament. Van seguir en el rànquing, Seat, amb 102.125, i Renault, amb 101.299, com a marques que van superar la barrera de les cent mil matriculacions el 2008. Durant el desembre, Ford va consolidar el seu liderat anual amb 5.724 unitats, seguida d’Opel, amb 5.585; Volkswagen, amb 5.383; Citroën, amb 5.296; i Peugeot, amb 5.235.

Per models, el Focus de Ford va ser el més venut en l’any, amb 55.837 unitats, seguit del Renault Megane, amb 53.739; el Citroën C4, amb 52.846; el Seat Ibiza, amb 45.810; i el Peugeot 207, amb 44.098. Al desembre, el lideratge per model va correspondre al Renault Megane, amb 3.028 unitats, a davant del Citroën C4, amb 2.639, i el Ford Focus, amb 2.558.

Per segments, ni un no va aconseguir una evolució creixent en l’any, i entre els retrocessos, va destacar el 59,3% dels monovolums grans o familiars; el 55,3% dels tot terrenys grans, i el 50,3% dels de luxe. Segments beneficiats per la nova imposició d’acord amb les emissions de CO2 com el micro i els compactes petits o urbans van caure el 12,5% i el 25,5%, respectivament.

Per cicle de gasolina, si al gener el dièsel tenia el 74% de quota, la més alta de la història, la mitjana de l’any va quedar fixada en el 69%, és a dir, cinc punts percentuals menys.

Es preveu una recuperació a l’estiu

Per al president de la patronal de concessionaris de l’automòbil (Faconauto), Antonio Romero Haupold, a l’estiu es començarà a detectar la recuperació del mercat automobilístic espanyol. El president de Faconauto va precisar que, si el 2008 ha estat el de la «bombolla automobilística», amb una caiguda dràstica de la demanda, aquest any, a partir de l’estiu, començaran a recuperar-se les vendes amb una intensitat semblant a la que s’ha donat en el desplom de l’exercici passat.

Romero Haupold basa el seu optimisme en la favorable evolució dels tipus d’interès referenciats a l’Euríbor, en la uniformitat dels preus baixos del petroli i en la concreció de moltes decisions ajornades de compra de cotxe per part dels particulars.

L’any 2008 ha estat, segons el directiu de Faconauto, el «pitjor de la història», encara que -matisa- no ha tingut tant impacte en l’ocupació de l’activitat de la distribució com s’esperava al principi gràcies a «unes xarxes de comercialització bastant sòlides».

Segons Romero Haupold, l’any 2008 ha conclòs per al sector de la distribució automobilística amb una plantilla global de 150.000 treballadors, respecte dels 170.000 amb què es va iniciar l’exercici. El president de Faconauto va puntualitzar que, amb una caiguda del mercat com la que s’ha donat l’any 2008, l’impacte sobre l’ocupació hauria estat molt més gran sense els condicionaments de fortalesa que han tingut els concessionaris.

Romero Haupold demana al govern central que en el Pla Integral d’Automoció que prepara amb els agents socials del sector hi hagi un protagonisme dels consumidors, «ja que si no es venen cotxes, tampoc no es treballa a les fàbriques».