La coordinadora de la UE per al Corredor Mediterrani, Iveta Radicová, va demanar ahir un esforç de cooperació més gran als govern espanyol i català per avançar en la posada en marxa d'aquesta important infraestructura i ha criticat la infrautilització d'obres ja construïdes. Radicová va participar en el ple de la Taula Estratègica del Corredor Mediterrani, que s'ha celebrat a Barcelona a petició del Govern, que ha volgut donar un impuls a l'execució d'aquesta infraestructura clau per a l'economia territorial.

La coordinadora europea, que fa poc que ha assumit el càrrec, va lamentar la lentitud amb què s'està produint la connexió del Corredor en el territori espanyol i, en especial, amb França, i ha posat com a exemple d'aquesta situació el túnel del Pertús, per on passa la interconnexió europea.

«La UE està basada en el principi de subsidiarietat. Brussel·les no hi pot fer res. Vostès han de posar-se d'acord. Han de coordinar-se i cooperar, obrir-se a un diàleg real entre els governs nacional i regional. Conec la situació política i per això ho dic», va subratllar Radicová en una conferència de premsa posterior a la reunió, celebrada al Palau de Pedralbes. «Els corredors ens mantenen units» per contrarestar els euroescèptics, va dir.

Després de considerar prioritari la connexió amb França, Radicová va denunciar que «el progrés en la connexió en alta velocitat és molt lent. Hi ha vies i túnels, però no hi ha trens [...]». En aquest punt, va considerar «una bogeria» que per un túnel com el del Pertús «hi passin només dos trens al dia», i va comparar el que passa amb un espectacle en assegurar que «si es tractés de teatre podria parlar-se d'una comèdia, encara que en la vida real és un drama».

Per la seva banda, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, i la consellera d'Empresa, Àngels Chacón, van instar la coordinadora europea a convocar una reunió entre el Govern i l'Executiu de Pedro Sánchez per resoldre qüestions que considera bloquejades. «Hem de donar una empenta executiva a projectes que no han rebut aquest impuls durant anys per part del Govern espanyol», va dir Calvet, entre els quals va destacar les infraestructures de connexió del Corredor amb els ports i aeroports catalans. El conseller també va denunciar la situació del túnel del Pertús, per on hauran passat en tancar aquest 2018 un total de 4.800 trens, quan la previsió inicial era de 34.000. Aquest percentatge d'ús de la infraestructura suposa que només s'utilitza el 7,5% de la capacitat prevista per a mercaderies i un 20% per al trànsit de passatgers. La Generalitat ha situat com les seves principals prioritats els accessos al port de Barcelona, la finalització de l'estació de la Sagrera a Barcelona i la posada en marxa del servei en ample internacional del tram Vandellòs-Tarragona.