Els Objectius de Desenvolupament Sostenible com a estratègia empresarial
Mercadona és exemple en l'impuls de les millors pràctiques en matèria de sostenibilitat
Els ODS regeixen els esforços de les nacions per aconseguir un desenvolupament sostenible l’any 2030. No obstant, la tasca no implica només governs i institucions internacionals sinó que, com subratllen les Nacions Unides, «tothom és necessari per aconseguir aquests objectius ambiciosos».
Un dels actors imprescindibles és el sector empresarial, que ha d’alinear les seves estratègies i actuacions amb els ODS per minimitzar els seus impactes negatius i protegir el nostre futur. A més, incloure els ODS en les estratègies de Responsabilitat Social Corporativa (RSC) de les empreses no està renyit amb la rendibilitat i contribueix a millorar la seva reputació i generar confiança i respecte per part dels usuaris.
Empreses com Mercadona han comprès ja que tots tenim molt a guanyar si assumim un paper protagonista en el canvi i, per això, han alineat les seves estratègies i operativa amb l’Agenda 2030, adoptant un ferm compromís amb el compliment dels seus objectius.
En aquest sentit, la cadena de supermercats és signant des del 2011 del Pacte Mundial, iniciativa a través de la qual l’Organització de les Nacions Unides promou els diferents Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), i la implicació de la companyia es concreta en nombroses accions amb les quals, al llarg de l’any, ha treballat per donar resposta a les necessitats plantejades per aquells ODS en els quals més influeix l’impacte de la seva activitat. Són els següents:
1. Final de la pobresa
Mercadona col·labora amb iniciatives i associacions l’objectiu de les quals és ajudar a reduir la pobresa entre els col·lectius més desfavorits.
2. Gana zero
La col·laboració amb menjadors socials i bancs d’aliments afavoreix la redistribució d’aliments i facilita l’accés a una alimentació saludable a persones en risc d’exclusió.
3. Salut i benestar
Per a Mercadona i els Proveïdors Totaler, el més important és oferir un ampli assortiment de productes frescos i saludables i amb la màxima seguretat alimentària.
4. Educació de qualitat
Mercadona potencia les habilitats i coneixements de la plantilla constantment i aposta per la formació contínua a través de, per exemple, col·laboracions com la que manté amb EDEM Escola d’Empresaris.
5. Igualtat de gènere
Es regeix pel principi d’equitat «mateixa responsabilitat, mateix sou» i ofereix les mateixes oportunitats de promoció interna a tota la plantilla, tal com es detalla en el Pla d’Igualtat firmat amb els sindicats.
6. Treball decent i creixement econòmic
La plantilla de Mercadona té feina estable i de qualitat, amb contractes fixos i salaris per sobre de la mitjana del sector.
7. Indústria, innovació i infraestructura
Col·labora amb fabricants i proveïdors per fomentar un creixement compartit i sostenible que genera valor, a través de desenvolupar conjuntament novetats i millores a l’assortiment amb una ràtio d’èxit del 82%.
8. Reducció de les desigualtats
Mercadona ofereix igualtat de condicions i oportunitats a tota la plantilla, sense cap tipus de discriminació. 1
9. Ciutats i comunitats sostenibles
Manté un compromís ple amb la protecció del medi ambient i l’aprofitament eficient dels recursos naturals i l’economia circular.
10. Producció i consum responsables
Tant Mercadona com els Proveïdors Totaler que hi col·laboren apliquen bones pràctiques i fomenten la producció responsable.
11. Acció pel clima
Mercadona disposa d’un Sistema de Gestió Ambiental propi amb l’objectiu d’optimitzar els seus processos i reduir les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle.
12. Vida submarina
Treballa conjuntament amb els proveïdors per garantir el seu compromís amb la sostenibilitat dels productes de pesca.
13. Aliances per aconseguir els objectius
Mercadona col·labora estretament amb diferents entitats i associacions.
Temes
Més a Economia
-
L’empresa alemanya Lang Laser inverteix prop de dos milions en una fàbrica a Sant Salvador de Guardiola
-
La CE amenaça Apple amb una multa del 20% de la facturació si el sistema dels iPad incompleix les normes antimonopoli
-
Les multinacionals facturen 132.892 milions d'euros a Catalunya el 2021, el 30,4% del volum total
-
¿Vols obrir un rocòdrom? Descobreix la nova fórmula d'Indoorwall i aconsegueix una rendibilitat alta