La compra de productes de gran consum, alimentació i adrogueria a internet s’ha consolidat entre els consumidors espanyols. El 57,25% dels consumidors ja han provat alguna vegada la compra de productes de gran consum a internet, 2,6 punts més que fa un any. I a les llars amb persones de més de 65 anys, el creixement arriba al 10%. Per primera vegada, els estudis apunten que el ritme de creixement del consum a internet de productes de gran consum i menjar preparat a Espanya supera el de sectors ja madurs en el mercat d’internet com els viatges, els electrodomèstics o la moda. Segons el «VI Observatori del Comerç Electrònic en Alimentació» de la patronal de supermercats Asedas, elaborat per la Universitat Complutense i la Universitat Autònoma de Madrid, el 52% dels consumidors compra productes frescos online «almenys ocasionalment», i supera per primera vegada els que no ho fan mai, que arriben al 44%. En aquest grup de consum, les categories de frescos que més es demanen són fruites i verdures (72,24%), xarcuteria i formatges (71,85%), seguides de carns i aus (61,81%) i fleca i brioixeria (52,56%); i, a més distància, peix i marisc (37, 60%) i plats preparats –especialment congelats- (25,79%). Les dades són el resultat d’una enquesta a gairebé 2.000 consumidors amb un índex de fiabilitat del 95%.

La majoria d’estudis apunten que la quota de mercat on line en la distribució alimentària està al voltant del 3% i podria arribar aquest any al 5%, segons les previsions més optimistes. Segons l’estudi impulsat per Asedas, les categories de productes frescos segueixen a la cua del top de la compra en línia, que continua dominada pels productes d’higiene personal (81%), adrogueria (76,65%) i alimentació envasada (77,16%), tots amb índexs de variació positius respecte l’any anterior. Decreix, però, la compra de productes congelats (el 3,62% menys que l’any anterior) i de menjar per a mascotes.

La taxa de creixement interanual de productes de gran consum i de menjar preparat supera la de sectors ja madurs en el canal online com els viatges, els electrodomèstics o la moda. Mentre que tots donen taxes negatives, la compra de gran consum creix el 2,6% i la de menjar preparat (ja sigui al canal horeca, en un supermercat o a través d’apps) s’incrementa el 17%. Aquest creixement del 2,6% situa ja en el 57,25% el percentatge de consumidors que ja ha provat alguna vegada la compra de productes de gran consum a Internet. La taxa de prova dels nous usuaris es distribueix entre el format supermercat (72% i 50%, ja sigui al supermercat habitual o en un altre), que es manté al capdavant; seguit dels pure players (75%) i les apps de repartiment (65%); a distància, els mercats tradicionals (24%) i els productors (22%); finalment, tanquen la llista els models de Q-Commerce, que arriben a un 19%. Les diferències en l’ús i l’adopció de canals online vindrien determinades per l’edat i l’estil de vida més que no pas per un canvi generacional.

L’impacte moderat

Segons els autors de l’estudi, els professors María Puelles i Gonzalo Moreno, l’impacte de la pandèmia de covid-19, que va disparar les compres en el canal online, es modera en els últims mesos, mentre que els offliner’s (els que no compren mai a internet) continuen el seu transvasament progressiu al canal mixt, en què triomfen les raons de conveniència quant a productes, horaris o proximitat. En les famílies nombroses, és habitual la compra mixta, mentre que en les famílies unipersonals el consum fora de casa és més habitual i per tant la despesa en línia és menor.

Una altra conclusió és que la despesa anual depèn de factors com els membres de la llar i la renda, i es detecta una caiguda en el consum a casa després de l’obertura del canal horeca i situa el consumidor mixt al centre de la compra de conveniència. Les famílies nombroses, de quatre membres o més, busquen la conveniència (volum i pes de la compra) per sobre d’altres consideracions, com l’estalvi. Per als compradors habituals online, l’ús d’una llista tancada de la compra és habitual, per això no solen estar oberts a nous articles. Les innovacions en el sector del gran consum tenen més possibilitats d’èxit entre els consumidors que compren a les botigues físiques.

Entre els aspectes que els consumidors destaquen a l’hora d’escollir la botiga és important especialment l’adequada franja horària d’entrega i que no s’equivoquin en les comandes. Conveniència, confiança i cost són els elements clau per als consumidors que compren productes de gran consum a internet, segons l’enquesta, però l’element més rellevant és el que els experts consideren com a «superconveniència»; la compra depèn especialment de la seva utilitat per al comprador i no acceptarà errors en l’entrega i la qualitat, però sempre a preus assumibles i sense costos de lliurament excessius.

Sobre la pujada de preus, el director general d’Asedas, Ignacio García Magarzo, considera que la situació afecta tots els canals i que les cadenes de supermercats «tenen un comportament responsable» i «busquen no perdre clients en un marc de forta competència i de contenció de la despesa per part dels consumidors».

Despesa de les famílies

El balanç del consum de l’any passat mostrava encara l’impacte de la pandèmia. Segons l’Enquesta de Pressupostos Familiars publicada dimarts per l’Institut Nacional d’Estadística (INE), la despesa mitjana de les famílies el 2021 va experimentar la pujada més gran de la sèrie amb un repunt del 8,3%, fins als 29.244 euros, i malgrat això segueix per sota dels nivells del 2019. Encara es van gastar al voltant de 1.000 euros menys a l’any que abans de la pandèmia, el 3,3% menys. Durant aquest any, s’ha constatat l’increment del pes de la marca blanca en la cistella de la compra i les cadenes de distribució reconeixen que perceben prudència en la despesa.