Com aconseguir que et retornin els diners robats amb la targeta de crèdit o amb l'NFC del mòbil
Tot i que, els bancs tenen l'obligació de tornar-los quan hi ha robatori o ús fraudulent, hi ha excepcions
Comprar online o pagar presencialment en un datàfon pot suposar un perill pel nostre compte
Quan paguem amb targeta en un comerç o local, ens solen preguntar si volem una còpia en paper de què hem pagat, normalment, molts, solen dir que no fa falta perquè a través de la banca online poden consultar les despeses. Tot i això, pots confiar a fer aquest pagament sense rebre un rebut de confirmació en paper o online?
En el cas de comprar online, hi sol haver diverses opcions de pagament: online o a contra reembors. Encara hi ha gent que, per seguretat decideix fer-ho contra reembors: quan rebo el paquet ho pago en efectiu, si no, no em donaran el paquet i així estaré segur que el paquet l'he rebut correctament i no ha estat cap frau.
Pagar amb targeta és el més comú després de la Covid-19. Aquest hàbit s'ha estès entre tots nosaltres. A més, els comerços s'hi han adaptat molt bé. Portar diners en efectiu és molt estrany, tot i que, sol ser recomanable per si la targeta o el datàfon no funciona bé. Tot i això, encara hi ha locals que no accepten el pagament amb targeta.
Pagar 180 euros perquè et saludi el teu ídol: una web que connecta els fans amb els seus personatges públics preferits
L'era digital ha fet que hi hagi una escletxa on les estafes estiguin a l'ordre del dia amb un 77% de fraus en compres digitals. Tot i que, això també succeeix en locals presencials, amb un 20% de fraus
Com es produeixen aquests fraus amb targeta o mòbils amb tecnologia NFC?
- En locals presencials: a través de la duplicació, robatori o pèrdua d'aquesta. En cas que, patim alguna d'aquestes situacions és molt senzill que puguin utilitzar la nostra targeta a qualsevol comerç perquè, normalment, si no gastem un màxim de 50 euros, diàriament i, la targeta no s'ha anul·lat, es poden anar fent compres sense sol·licitar cap PIN a la targeta. A part, ara, el document identificatiu no se sol demanar.
- En comerços online: hi ha un munt de pàgines (webs) o comptes d'Instagram falsos, els quals mostren un aparador de productes per comprar i després de fer el pagament online perquè no faciliten la possibilitat de fer-ho contra reembors, mai t'arriba el paquet amb els articles que has comprat. I en casos més greus, aquests delinqüents, continuen utilitzant les nostres dades bancàries per fer compres pel seu propi consum.
Puc reclamar els diners robats?
Si, puc anar al meu banc i tots, tenen l'obligació de tornar-nos els diners quan ha estat per robatori o ús fraudulent. Tot i que, hi ha casos excepcionals en els quals no aconseguirem rebre els diners robats: coneix-los!
Les excepcions
- Per robatori o pèrdua: quan ens n'adonem, el primer és trucar al banc i cancel·lar la nostra targeta. Els primers 50 euros que hagin gastat fraudulentament no ens seran abonats, la quantitat restant sí. Tot i que, si després de notificar i cancel·lar la targeta, així i tot, hi ha alguna operació que es fa després i és acceptada pel banc, el mateix, s'haurà de fer càrrec de totes les despeses.
- Quantitat incorrecta: si ens fan un càrrec a la targeta per frau o perquè l'entitat que ho ha fet s'ha equivocat, tot i ser de confiança, aquí podem tenir un problema més greu. El Banc d'Espanya ens explica què hem de fer en aquests casos.
Tot i que ho digui el teu mòbil, el teu banc no t’està trucant: és una estafa i s'anomena ‘spoofing’
Què fer si ens fan un càrrec amb una quantitat equivocada
Els consells del Banc d'Espanya
- Si comprem en un comerç i s'equivoquen amb l'import, a vegades és difícil que t'ho retornin, tot i que, no és impossible. Per això és indispensable mirar abans de pagar en el datàfon, per exemple, si la quantitat posada és la correcta. Això també ho hem de comprovar quan fem pagaments a comerços online.
- Després de fer el pagament, sempre hem de demanar una còpia del tiquet, online o en paper. D'aquesta manera podrem observar si, realment se'ns ha cobrat l'import corresponent.
Aquesta còpia és indispensable per comprovar i reclamar si escau, el frau o l'equivocació per part del comerç presencial o online. Això és vàlid tant per quant paguem amb targeta física contactless com amb la tecnologia NFC del telèfon mòbil.
Temes
Més a Economia
-
Premi Pime de l'Any, el reconeixement que materialitza el suport de Banco Santander i la Cambra d'Espanya a les pimes
-
No et deixis res en la declaració de la Renda
-
El Ple de la Cambra de Barcelona nomena el Consell territorial al Berguedà
-
La dona té un paper fonamental en el sector de la vinya i el vi a l’Empordà