Quan paguem amb targeta en un comerç o local, ens solen preguntar si volem una còpia en paper de què hem pagat, normalment, molts, solen dir que no fa falta perquè a través de la banca online poden consultar les despeses. Tot i això, pots confiar a fer aquest pagament sense rebre un rebut de confirmació en paper o online?

En el cas de comprar online, hi sol haver diverses opcions de pagament: online o a contra reembors. Encara hi ha gent que, per seguretat decideix fer-ho contra reembors: quan rebo el paquet ho pago en efectiu, si no, no em donaran el paquet i així estaré segur que el paquet l'he rebut correctament i no ha estat cap frau.

Pagar amb targeta és el més comú després de la Covid-19. Aquest hàbit s'ha estès entre tots nosaltres. A més, els comerços s'hi han adaptat molt bé. Portar diners en efectiu és molt estrany, tot i que, sol ser recomanable per si la targeta o el datàfon no funciona bé. Tot i això, encara hi ha locals que no accepten el pagament amb targeta.

L'era digital ha fet que hi hagi una escletxa on les estafes estiguin a l'ordre del dia amb un 77% de fraus en compres digitals. Tot i que, això també succeeix en locals presencials, amb un 20% de fraus

Com es produeixen aquests fraus amb targeta o mòbils amb tecnologia NFC?

  • En locals presencials: a través de la duplicació, robatori o pèrdua d'aquesta. En cas que, patim alguna d'aquestes situacions és molt senzill que puguin utilitzar la nostra targeta a qualsevol comerç perquè, normalment, si no gastem un màxim de 50 euros, diàriament i, la targeta no s'ha anul·lat, es poden anar fent compres sense sol·licitar cap PIN a la targeta. A part, ara, el document identificatiu no se sol demanar.
  • En comerços online: hi ha un munt de pàgines (webs) o comptes d'Instagram falsos, els quals mostren un aparador de productes per comprar i després de fer el pagament online perquè no faciliten la possibilitat de fer-ho contra reembors, mai t'arriba el paquet amb els articles que has comprat. I en casos més greus, aquests delinqüents, continuen utilitzant les nostres dades bancàries per fer compres pel seu propi consum.

El sistema NFC als mòbils EUROPA PRESS

Puc reclamar els diners robats?

Si, puc anar al meu banc i tots, tenen l'obligació de tornar-nos els diners quan ha estat per robatori o ús fraudulent. Tot i que, hi ha casos excepcionals en els quals no aconseguirem rebre els diners robats: coneix-los!

Les excepcions

  • Per robatori o pèrdua: quan ens n'adonem, el primer és trucar al banc i cancel·lar la nostra targeta. Els primers 50 euros que hagin gastat fraudulentament no ens seran abonats, la quantitat restant sí. Tot i que, si després de notificar i cancel·lar la targeta, així i tot, hi ha alguna operació que es fa després i és acceptada pel banc, el mateix, s'haurà de fer càrrec de totes les despeses.
  • Quantitat incorrecta: si ens fan un càrrec a la targeta per frau o perquè l'entitat que ho ha fet s'ha equivocat, tot i ser de confiança, aquí podem tenir un problema més greu. El Banc d'Espanya ens explica què hem de fer en aquests casos.

Què fer si ens fan un càrrec amb una quantitat equivocada

Els consells del Banc d'Espanya

  • Si comprem en un comerç i s'equivoquen amb l'import, a vegades és difícil que t'ho retornin, tot i que, no és impossible. Per això és indispensable mirar abans de pagar en el datàfon, per exemple, si la quantitat posada és la correcta. Això també ho hem de comprovar quan fem pagaments a comerços online.
  • Després de fer el pagament, sempre hem de demanar una còpia del tiquet, online o en paper. D'aquesta manera podrem observar si, realment se'ns ha cobrat l'import corresponent.

Aquesta còpia és indispensable per comprovar i reclamar si escau, el frau o l'equivocació per part del comerç presencial o online. Això és vàlid tant per quant paguem amb targeta física contactless com amb la tecnologia NFC del telèfon mòbil.