Nombroses espècies de petits peixos són rebutjades per al consum en molts llocs del món malgrat les seves indiscutibles propietats nutritives. Per capgirar aquesta situació, una vintena dels millors cuiners del planeta s'han aliat amb Oceana en una campanya que començarà el dia 8 de juny d'enguany.

L'associació conservacionista Oceana els ha reunit al Basque Culinary Center de Sant Sebastià per presentar "Save the Oceans: Feed the World", una campanya que té com a difícil objectiu salvar els mars i alhora alimentar el món mitjançant el foment del consum de espècies com l'anxova, la sardina, el verat, el sorell i l'arengada.

A més dels catalans Ferran Adrià i Joan Roca i dels bascos Pedro Subijana, Juan María i Elena Arzak, i Andoni Luis Aduriz, formen part d'aquests nous activistes Massimo Botura (Itàlia), Brett Graham i Ashley Palmer-Watts (Regne Unit), Heinz Reitbauer (Àustria) i Joachim Wissler (Alemanya).

De fora d'Europa s'han desplaçat Grant Achatz i Daniel Humm (Estats Units), Norman Laprise (Canadà), Enrique Olvera (Mèxic), Gastón Acurio (Perú), Rodolfo Gizmá (Xile), Alex Atala (Brasil) i José Luis González (Filipines). El danès René Redzepi ha estat l'únic absent, ja que és al Japó.

Tots ells s'han compromès a cuinar, a partir del proper 8 de juny, Dia Mundial dels Oceans, aquestes espècies, que en alguns països és estrany trobar en un menú, amb l'objectiu d'animar a consumir-les

Tot i que en països com Espanya és impensable que això passi amb les anxoves (a 17 euros el quilo ahir a Hondarribia, segons un assistent a l'acte), al Perú el 98% de les anxovetes que capturen es destinen a l'elaboració de farines i olis per al consum animal. Segons la FAO, aquestes pesqueries sumen el 37% de totes les captures mundials de peix, tot i ser totes elles espècies "perfectament comestibles".

La tesi d'Oceana és que, amb una gestió "científica i estratègica", és possible augmentar la població dels oceans i utilitzar aquestes espècies ara rebutjades per alimentar un planeta en el qual es calcula que viuran 9.000 milions de persones el 2050, segons ha destacat el president de l'organització proteccionista, Andrew Sharpless.

La tasca encomanada ara a aquests famosos cuiners, habituals de les llistes dels millors xefs i molts d'ells membres de la constel·lació de les estrelles Michelin, és fer gaudir el comensal amb les seves creacions basades en aquests petits peixos i amb això crear consciència sobre la conveniència de consumir-ne.

"Si utilitzen anxovetes tindran influència sobre el públic i aconseguiran que canviï els seus hàbits. Seran inspiradors, i tothom voldrà imitar-los. Són un grup de pressió molt important", destaca Sharpless, a qui van acompanyar altres directius d'Oceana, com Lasse Gustavson, Maria Eugenia Girón i Patricia Majluf.

Acurio es troba entre els avançats, ja que treballa en el seu país perquè aquests xanguets, que ara alimenten els animals i s'exporten a països com Espanya, passen a formar part de la dieta dels peruans.

Adrià se sumarà també a la campanya des del Bulli Fundation amb la preparació d'una taxonomia d'aquests peixos perquè "tots ens puguem entendre". "No pot ser que els cuiners no utilitzem el llatí per parlar dels peixos".

Aduriz s'ha referit per la seva banda a les anomenades espècies de "rebuig" que ningú utilitza i que restaurants com el seu, Mugaritz, d'Errenteria, han incorporat a les seves cartes. Ho fa sota la denominació genèrica de "peix de roca" per la dificultat de saber quina serà l'oferta de cada dia.

Subijana ha afegit que hi ha espècies que la gent no cuina perquè probablement "no sap com fer-ho". "Nosaltres tenim la tasca d'ensenyar, per la qual cosa també ens hem de formar molt bé nosaltres mateixos", destaca el propietari d'Akelarre.

Joan Roca, per la seva banda, comenta que cal "apel·lar a la consciència col·lectiva per la sostenibilitat, a la consciència ètica i ecològica". "El missatge és molt simple: si cuides la teva salut, també cuides la salut del planeta", subratlla el cuiner català.