Seients amb calefacció, bidet incorporat i un botó que simula el so d'una cascada per dissimular sorolls incòmodes. La popularitat dels sofisticats excusats nipons ha portat el govern a utilitzar-los com a reclam turístic i olímpic.

Els lavabos tecnològics del país del sol naixent -els preus del qual poden arribar a superar els 2.000 euros- no són res nou, però la seva creixent fama ha animat el Japó a considerar-los una eina de promoció nacional amb la vista posada en la celebració dels Jocs Olímpics de Tòquio del 2020.

Va ser la ministra nipona d'Activació de la Dona, Haruko Arimura, qui recentment va plantejar la proposta en considerar que els avantguardistes excusats són un instrument perfecte per a la promoció de la cultura japonesa del omotenashi (hospitalitat), la qual cosa pot ajudar al turisme i de pas a la seva exportació.

Durant la celebració de l'Any Nou xinès, multitud de turistes del país veí que van viatjar al Japó van aprofitar per adquirir un d'aquests excusats, que es van situar entre els productes favorits d'aquests turistes al costat d'uns altres com a llet de bebè i joies.

De fet, la Xina i Taiwan són els principals consumidors d'aquest article fora de les fronteres japoneses, explica a Efe Nariko Yamashita, del departament de comunicació de Toto, un dels principals fabricants nipons de vàters.

"Als asiàtics els agrada molt aquest tipus d'excusats, és alguna cosa cultural", exposa Yamashita.

L'empresa ha venut 36 milions dels seus tecnològics vàters a tot el món i té presència en més de 18 països, però el principal espai de venda és el propi Japó.