Una obra que va arribar de Florència
El frontal de la Passió o florentí va ser encarregat el segle XIV al brodador Geri di Lapo pel manresà Ramon Saera, una de les personalitats més importants de la ciutat de l'època, que, a la seva mort, l'any 1357, va deixar la peça en herència a la Seu. Alguns autors situen la confecció d'aquesta obra entre els anys 1346 i 1348.
Al valuós frontal, que fa 90 centímetres d'alçada i 3,33 metres d'amplada, s'hi representen escenes de la vida de Jesucrist amb la crucifixió a la part central, mentre que als laterals estan disposades de tres en tres en tres fileres. La seva importància rau en el fet que és un dels pocs frontals d'altar gòtics conservats al món de l'època.
Brodat amb fil d'or, sedes i lli
El propietari original, Ramon Saera, va ser advocat fiscal de la batllia i de la vegueria de Manresa i assessor dels seus consellers en la construcció de la Sèquia, i va actuar d'intermediari amb el bisbe de Vic per a la solució del plet que va motivar aquesta obra. Quant a l'autor, Geri di Lapo (o Lapi), se'n sap que va ser el cap del taller on es va brodar el frontal i que el seu nom consta a la part inferior de l'escena central, on, amb lletres daurades, es pot llegir: «Geri Lapi rachamatore me fecit in Florentia», que traduït vol dir «Geri Lapi (o de Lapo), brodador, em va fer a Florència». El frontal va ser brodat amb fil d'or, sedes i lli.
Temes
Més a Manresa
-
El cos de dansa del Casal Cultural Dansaires Manresans actua a l’Aplec de Danses d’Alcoi
-
«Costa molt que les dones ens puguem fer el camí»
-
El litigi pel concurs públic del Museu del Barroc de Manresa continuarà en mans dels jutjats
-
Les sardanes omplen de color i balladors la plaça de la Pau de la Font dels Capellans